Januari 08, 2019

Cekodok Keledek Bersira... sedap!!





ASSALAMUALAIKUM!

Hari ni SN nak kongsi resepi sedap dan pasti menjilat jari hihihi..  
Cekodok keledek bersira nama di beri sebab malas punya pasal. Untuk memudah kan kerja SN buat ala cekodok tapi asalnya memang resepi keria pun.

Bila dan menjadi dengan jaya nya hati banyak suka weiii.. saja nak ubah untuk memuaskan hati sendiri. Tapi kalau tak nak buat bulat macam cekodok boleh saja jadi kan keria terus. Ini merupakan salah satu kuih kesukaan SN dari dulu dan selamanya hahahaaa.

Ok.. pada yang nak mencuba jom kita tengok resepinya.



Cekodok Keledek Bersira
Resepi: Sue Norrman


Bahan-bahan
A.
500g keledek oren - kukus atau rebus sehingga lembut. Jangan terlebih lembut nanti adunan menjadi lembik.

*Biarkan suam seketika dan lenyek*

B.
100g tepung gandum
1/3 sdt soda bikarbonat
1/3 sdt garam halus
1/2 sdt gula

C.
1/2 sdt minyak

*Minyak secukupnya untuk menggoreng*


Cara:

1. Masukan bahan B ke dalam keledek yang telah di lenyek sedikit demi sedikit sehingga rata sahaja. Jangan terlebih uli nanti menjadi lembik.

2. Kemudian masukan bahan C dan uli rata lagi. 

3. Panaskan minyak dengan api sederhana sehingga betul betul panas.

4. Sapu sedikit minyak pada jari untuk memudahkan mencedok adunan.

5. Goreng seperti biasa dan bila dan keperangan angkat dan toskan atas tisu dapur supaya serap minyak. Biarkan sejuk dan boleh buat kan sira gula.


Sira Gula
1/2 cawan air - guna cawan metrik
1/3 cawan gula

Cara:

1. Masak gula bersama air sehingga gula hancur, pekat dan berbuih halus menggunakan api sederhana dan tutup api.

2. Masukan cekodok yang telah di goreng tadi dan goreng sehingga kering dan gula bersalut pada cekodok.

3. Sedia untuk di nikmati.

P/S: Ketika menyira jangan hidupkan api. Ianya untuk mengelakkan gula semakin cair. Insyallah kejadian nya akan menjadi cantik.



SELAMAT MENCUBA!




PISANG GORENG RANGUP.





ASSALAMUALAIKUM!

Selamat pagi semua.. semoga sihatnya hendak di samping menjalankan tugas harian.
Seperti yang di janjikan SN akan usaha untuk entri sebanyak mungkin resepi yang KIV setahun lama dari masa ke semasa. Memandangkan sekarang SN cuma masak yang simple untuk diet sahaja. Maka nya untuk tahun ini kuranglah resepi untuk di cuba tapi Insyallah SN akan cuba buat yang terbaik.

Berbalik pada kesihatan, SN masih dalam pemantauan dan masih makan ubat tapi dos yang kuat. Mana tidak nya  ahad lepas SN kena  serang lagi,  Ya Allah tak terkata sakitnya..
Rasanya tidak ada apa yang salah di makan cuma sarapan sebiji telur, avocado dan air suam. 20 minit lepas tu perut dah memulas sampai ke hulu hati dengan teruk sekali. Rehat dalam tandas setengah jam berpeluh peluh sampai EN tak keruan. Selesai dari tandas balik ke ruang tv masih lagi sakit dan kali ini SN terpaksa sujud dah tak tahan sakit. Tanpa di sedar menangis semahunya. Bila En nampak SN dah teruk dia dah bersuara kena call ambulan tapi SN tak mahu tetap masih berdegil. 4 jenis ubat dah di makan masih tak jalan.

Akhirnya SN mengalah untuk ke emergency di mana EN dah telefon klinik untuk emergency. Walaupun berjalan terpaksa di pimpin tapi masih boleh berjalan. Bila sampai register apa semua terus masuk. Syukur Alhamdulillah dengan penerangan doktor yang amat jelas membuat SN menangis dan terharu. Di mana doktor menyarankan  untuk terus makan ubat selama 4 minggu dengan menambah dos yang lebih kuat. Mulanya doktor memberitahu lepas setengah jam rehat mereka akan membuat satu ujian di mana kamera akan di masukan ke dalam perut melalui mulut tapi SN tak mahu, serau rasanya. Tapi doktor cakap ini harus untuk kebaikan dan segala tanda tanya akan terjawab. Dalam pada masa yang sama SN di beri ubat untuk berehat selama setengah jam untuk pemantauan. Andai beransur surut sakitnya SN boleh balik tapi kalau tak ada perubahan terpaksa kamera di masukan. Allahu.. menagis tua di buatnya untuk membuat pilihan.

Alhamdulillah.. SN di benarkan balik tapi makan semua kena jaga. Insyaallah.. hingga ke hari ini SN cuma makan bubur dan makan yang mudah di hadam sahaja tapi keinginan nafsu menghantui betul. Bila rasa nak makan itu ini EN dah bersuara hahahaha.. baik juga kan ada yang masih sayang.

OK.. dah panjang lebar SN berceloteh, so SN nak kongsi kan resepi yang sangat mudah dan pasti menjadi kesukaan semua. Goreng pisang rangup versi SN sendiri. Kalau parti goreng pisang memang SN paling suka tak kira salutan nya rangup atau tidak. tapi kalau tepung nyan rangup itu satu nikmat kan? Resepi KIV dan selamat mencuba!


PISANG  GORENG RANGUP
Resepi: Sue Norrman


Bahan-bahan

Pisang abu/ tanduk/ kapok secukupnya

Bancuhan tepung
1/2 cawan tepung beras
1 1/2 sdm tepung kastad
1 biji telur gred B atau C
1/3 cawan air sejuk (peti ais)
2 sdt air kapur 
2 sdt gula pasir
Sedikit garam
Sedikit pewarna kuning
2 sdt marjerin yang telah di cairkan

*Minyak secukupnya untuk menggoreng*

Cara:

1. Satukan  bahan untuk bancuhan tepung sehingga sebati.

2. Panaskan minyak dengan api sederhana sehingga panas.

3. Belah 2 pisang atau terpulang mengikut citarasa sendiri dan celup/ golek dalam bancuhan tepung tadi.

4. Goreng sehingga kekuningan dan balik lagi sebelah sehingga keperangan juga dan garing.

5. Angkat dan toskan atas tisu dapur dan sedia untuk di nikmati.




SELAMAT MENCUBA!


Januari 02, 2019

CREME BRULEE ... enak sekali !!




ASSALAMUALAIKUM!

Selamat petang semua.. apa khabar?

Semoga semua ceria dan seperti biasa rutin persekolahan sudah bermula sudah pasti semua nya sibuk kan?
Kami di sini cuti sekolah lama lagi di mana cuti panjang untuk sekolah adalah pada summer nanti. Sekarang cuma cuti christmas dan tahun baru sahaja.

Seperti biasa kalau tahun baru di sini memang meriah dan salah satu menjadi sambutan tradisi dan supermarket semua tutup setengah hari sahaja. Dan En pun dah mula kerja setelah cuti panjang balik dari out statian disember lepas. Insyallah kalau tak ada arah melintang EN akan ke Detroit lagi pada hari isnin depan. Tinggal lah SN sendirian lagi hihi..

OK!! CREME BRULEE dessert untuk tahun baru kita semalam dan ianya sangat sempoi dan enak sekali. Pasti tahu kan keenakan dessert yang satu ni. memang tak pernah jemu makan walaupun 2 bekas rasa nak lagi lebih lagi kalau sejuk sejuk hmmm Enjoy!!

Kali ni SN buat kurang manis di sebabkan SN dalam fasa diet dek kerana ingin nak makan terpaksa cheat juga hahahaa.. Alhamdulillah tak muak sebab tak manis kan. Untuk resepi yang sedia ada boleh tengok DISINI cuma SN olah lagi untuk jadi lebih pekat. 

Jom tengok resepi!!



CREME BRULEE
Resepi: Sue Norrman


Bahan-bahan
A.
8 biji kuning telur
4 sdm gula kastor/ pasir

B.
800ml whipping cream
1 batang vanilla pod - belah dan kikis biji, masukan kedalam krim beserta kulitnya sekali.

*kalau tak ada boleh guna esen vanilla 1 sudu teh*

C.
Raw sugar/ brown guls halus/ gula kastor untuk taburan atas/ burn


Cara:

1. Preheat oven 150 degree api atas bawah.

2. Kacau sebati bahan A sehingga gula hancur sahaja. Ketepikan.

3. Masak bahan B menggunakan api kecil sehingga mendidih sekejap dan terus padamkan api dan alih keluar vanilla pod.

4. Ambil sedikit krim yang telah di masak tadi masukan ke dalam adunan telur dan kacau sebati. Ambil lagi dalam 2 senduk dan kacau rata kemudian tuangkan perlahan lahan ke dalam krim dan sambil di kacau sehingga sebati.

5. Buang buih di atas krim dan rehatakan sehingga pekat seketika selama 5 minit.

6. Tuang ke dalam ramekin terpulang pada saiz yang di suka yang telah di susun di dalam dulang.

7. Masukan ke dalam oven dan tuang air panas ke dalam dulang dan bakar selama 30-35 minit.

8. Keluarkan dan sejukan sepenuhnya. Tabur gula dan guna orch untuk membuat caramel.




SELAMAT MENCUBA!

Soft Peach Pie.. sekali rasa pasti nak lagi!





ASSALAMUALAIKUM!

Selamat Tahun Baru 2019 buat semua followers SemanisKasturi blog yang di sayangi. Semoga di tahun yang baru ini kita semua di limpahai rezeki dan kesihatan yang sihat hendaknya.

Alhamdulillah... hari ini SN berkesempatan untuk berbicara seketika sempena menyambut tahun baru walaupun keadaan tidak berapa sihat. Seminggu dah berlalu tapi sisa kesakitan masih terasa. Gastrik datang kembali tapi kali ini terasa amat sakit. 3 hari duduk di rumah sahaja makan pun tidak cuma dapat minum air sahaja. Episod pedih dan memulas bermula 4 hari lepas syukur semalam dah reda tapi masih berhati hati nak makan. Masak pun tidak syukur EN jenis yang tidak banyak ragam dan dapat masak sendiri.

Semoga SN terus di beri kekuatan dan bertambah rajin untuk menulis. Ini merupakan resepi tahun baru dan KIV resepi masih menunggu lagi.

Soft Peach Pie!! pernah cuba atau rasa tak?? Rugi tau kalau tak cuba. Tersangat sedap dengan gandingan vanilla sos walla enak sekali. Kalau nak lagi sedap guna fresh peach. 
Vanilla sos pula SN beli yang dah siap rasanya lagi sedap dan memudahkan kerja hihi..



SOFT PEACH PIE
Resepi: Sue Norrman


Bahan-bahan
 
5 biji buah peach - potong memanjang
4 sdm gula pasir - untuk tabur atas buah

*kalau menggunakan buah dalam tin, cuci terlebih dahulu dan skip gula sebab ianya sudah manis* 

A.
130g butter atau marjerin
120g gula kastor

B. (Ayak)
130g tepung gandum
1/2 sdt serbuk penaik
1 sdt gula vanilla/ 1/2 sdt esen vanilla
1/4 sdt garam 

C.
1 biji telur gred A atau B


Cara:

1. Preheat oven pada suhu 170 degree apai atas bawah.

2. Masukan buah peach ke dalam pai plate dan tabur gula. Ketepikan seketika.

3. Pukul bahan A sehingga putih dan berkrim. kemudian masukan bahan B.

4. Pukul lagi sehingga sebati dan masukan bahan C. Pukul lagi sehingga adunan rata.

5. Tuangkan ke dalam pai plate tadi dan rata kan. Bakar selama 30-45 min sehingga masak dan keperangan.

6. Sedia untuk di nikmati sama ada ketika masih suam atau biarkan sejuk seketika.



 SELAMAT MENCUBA!


Disember 19, 2018

DONUT KENTANG TERSANGAT GEBU..




ASSALAMUALAIKUM!


Donut kentang gebu dan sangat sedap! 
Inilah yang boleh SN cakap dan donut juga merupakan salah satu kegemaran anak anak dan EN. Sebenarnya SN selalu buat donut tapi kadang mood M melanda nak snap pun malas. Ini yang SN buat beberapa bulan yang lepas.

Kalau past donut SN lebih suka yang original sahaja. Fancy gitu memang tak minat lebih lagi yang ada ganache. Begitu juga EN kalau dia tahu SN buat donut memang siap pesan tak mahu deco deco cukup dengan gula sahaja.

Resepi ni SN olah sedikit dari resepi lama yang sedia ada di blog DISINI. Insyallah walaupun 2 hari ianya kekal lembut.


DONUT KENTANG YANG SANGAT GEBU
Resepi: Sue Norrman


Bahan bahan
A.
500g tepung high protein
50g gula halus
50g tepung susu
9g instant yis
2g bakerine plus( tak ada ganti 3/4 sdt double acting baking powder)
1/2 sdt garam halus 

B.
150g kentang - rebus dan lenyek halus
2 biji kuning telur
2 ketul ais + air sejuk = 130-145g (+/-)

C.
50g marjerin




Cara:
1. Masukan bahan B ke dalam BM di ikuti bahan A dan uli hingga sebati.

2. Kemudian masukan  C dan uli sehingga doh lembut elastik.

3. Keluarkan doh,  timbang 30-35g dan bulatkan. 

4. Letak dalam dulang yang telah di tabur tepung. 

5. Rehat doh sehingga separuh kembang dan buat lubang tengah.


6. Rehat kan  lagi selama 20-25 minit. Jangan terlebih kembang nanti doh akan kempis bila di angkat.

7. Boleh di goreng dengan api sederhana. 

*Masukan 1 sdm shortening dalam minyak supaya ianya tidak berminyak*



SELAMAT MENCUBA!

Bun Burger mudah dan sedap.




Assalamulaikum!

Hari ni SN kongsi kan lagi resepi bun burger yang menjadi kegemaran EN. KIV resepi kebanyakan resepi roti maka nya SN entri roti terlebih dahulu. Insyallah ada banyak lagi yang menunggu dan bersabar ye..

Bun burger mudah dan sedap! nak buat burger homemade dah tak payah nak beli di kedai, buat sendiri di jamin halal dan semestinya berpuas hati kan? Bun roti ni SN buat sama dengan roti manis cuma doh di bahagi 2 untuk roti manis dan burger sahaja.

Resepi yang sama SN gunakan untuk kali ini cuma berat doh di gandakan dan terpulang nak buat besar mana. Kalau guna ring memang hasilnya cantik. Saja nak intro, ring bun tu SN beli di batam dan sangat murah. Bila dah di gunakan menyesal pula beli sedozen huhu.. tak pa lah Insyallah next trip kita angkut banyak banyak ye.

OK! SN copy semula resepi nya ye tapi kalau nak tengok untuk resepi roti manis DISINI



BUN BURGER
Resepi: Sue Norrman

Bahan- bahan
A.
500g tepung high protein
75g gula halus
5g garam halus
10g instant yeast
2g bakerine plus( boleh guna bread improver yang lain) 

B.
1 biji telur gred A
200ml air sejuk peti ais
45g susu cair 

C.
60g butter/ shortening 

Sapuan.
Kuning telur + air/ susu cair 
             atau
spray dengan air sahaja
 
Bijan secukupnya 

Ring mould size 9-10cm


Cara:

1. Masukan bahan B ke dalam BM terlebih dahulu dan di ikuti bahan A.

2. Uli hingga menjadi doh sebati dan masukan bahan C.

3. Uli sehingga lembut dan elastik.

4. Keluarkan doh dan rehatkan 15 minit.

5. Kemudian timbang 65g setiap doh dan bulat kan.

6. Sediakan ring atas dulang dan masukan doh.

7. Rehatkan lagi sehingga doh naik 2 kali ganda.

8. Sapu atas doh dengan sapuan dan tabur bijan.

9. Bakar 20-25 minit sehingga keperangan dan keluarkan.

10. Boleh sapu butter atas untuk berkilat.
 
 
 

SELAMAT MENCUBA!

Cream Horn.. gerenti sedap!





Assalamualaikum!

Selamat pagi semua! Alhamdulillah hari ni mood "R" kembali setelah seminggu kena flu dan kurang sihat. Al maklum sekarang cuaca semakin sejuk dan snow pun dah tenggelam timbul. Nak keluar pun malas lagi pun EN ke Detroit ahad lepas atas urusan kerja dan Insyallah akan balik jumaat nanti.

Ok! berbalik pada resepi yang akan SN kongsi kan, sudah tentu semua tahu kan sekarang ni tengah hot dan viral lebih lebih lagi kalau di FB memang ada saja lalu lalang di feed. Sebenarnya cream horn ni SN dah buat setahun yang lepas cuma tak berkesempatan nak entri. Dan kebanyakan resepi SN share di IG terlebih dahulu. 

Memang tak dapat di sangkal lagi ianya ternyata nikmat dan gerenti sedap. Patut lah sekarang ianya menjadi kegilaan dan ada yang ambil kesempatan untuk buat PJJ pun melambak. Yang ini SN buat cara yang mudah sahaja manakala filling SN buat cream cheese. 

Nak cuba silakan.. Jom kita tengok resepi.


CREAM HORN
Resepi: Sue Norrman


Bahan bahan
Pastry puff secukupnya
Butter - cairkan untuk sapuan.
Gula pasir sedikit untuk taburan.

Filling.
A.

150g cream cheese - suhu ruang
1 - 2 sdm gula aising
1 sdm susu pekat.
Sedikit esen vanilla

B.
50- 60g whipping cream.


Cara filling.

1. Pukul bahan A sehingga sebati. Jangan sampai kembang.

2. Kemudian masukan bahan B dan pukul sehingga pekat. 

3. Masukan ke dalam piping bag dan sejukan dahulu dan boleh di gunakan.




Cara: 

1. Potong pastry memanjang sebesar jari telunjuk dan gulung pada cuan horn.

2. Kemudian sapu butter dan tabur gula.

3. Bakar 10- 15 mins sahaja pada suhu 185°C. Bergantung pada oven masing masing. 

4. Biarkan sejuk dan boleh pipe filling. 



SELAMAT MENCUBA!




Disember 04, 2018

Roti Manis Gebu



Assalamualaikum!


Hai semua! Apa khabar? Semoga semua pembaca semaniskasturi sihat hendaknya.
Hari ini SN berpeluang sekali lagi untuk entri seberapa yang mampu untuk memenuhi kekosongan ruang pada tahun 2018 yang hampir ke penghujung. Sebenarnya banyak resepi KIV yang telah di simpan rapi tapi masa tidak mengizinkan untuk SN berbicara.

In Sya Allah SN cuba buat yang terbaik dan usaha untuk entri yang termampu. Untuk hari ini SN entri roti yang menunggu giliran untuk di kongsikan dan seterusnya. Sebenarnya SN memang suka meroti walaupun yang makan cuma kami berdua. EN pun sekarang suka makan roti terutama buttermilk bun. Kalau seminggu memang pasti SN meroti.

OK! Roti manis yang sangat gebu dan sangat sedap. Cicah air kopi alahai memang hanyut. Untuk loyang yang comel tu SN beli di batam ketika SN mengikut EN ada tugasan di sana selama sebulan. Memang tidak dapat disangkal lagi segala loyang di Indonesia memang cantik cantik dan murah. Banyak juga yang SN angkut bawa balik ke Sweden hihi..

Kali ini SN menggunakan bakerin plus yang SN beli di batam juga di mana salah satu bahan pengembang dan menjadikan roti gebu yang di syorkan oleh Chef Agus. SN beli 1kg tapi entah tidak tahu bila habisnya. Memang ternyata tekstur dan hasil rotinya tersangat cantik. Banyak juga yang lain SN bawa balik macam cream super, RFB, K-fine dan tapi bakerin plus tetap menawan hati beta hihi..

So.... apa lagi boleh lah mencuba selepas ini kan? 


ROTI MANIS
Resepi: Sue Norrman

Bahan- bahan
A.
500g tepung high protein
75g gula halus
5g garam halus
10g instant yeast
2g bakerine plus( boleh guna bread improver yang lain) 

B.
1 biji telur gred A
200ml air sejuk peti ais
45g susu cair 

C.
60g butter/ shortening 

Sapuan.
Kuning telur + air/ susu cair 
             atau
spray dengan air sahaja


Cara:

1. Masukan bahan B ke dalam BM terlebih dahulu dan di ikuti bahan A.

2. Uli hingga menjadi doh sebati dan masukan bahan C.

3. Uli sehingga lembut dan elastik.

4. Keluarkan doh dan rehatkan 15 minit.

5. Kemudian timbang 35g setiap doh dan bulat kan.

6. Masukan ke dalam loyang yang telah di sapu shortening/ butter/      marjerin/ minyak.

7. Rehatkan lagi sehingga doh naik 2 kali ganda.

8. Sapu atas doh dengan sapuan dan tabur gula.

9. Bakar 20-25 minit sehingga keperangan dan keluarkan.

10. Boleh sapu butter atas untuk berkilat.



SELAMAT MENCUBA!

BOMBOLONI Nutella Tersangat sedap!




ASSALAMUALAIKUM!

Alhamdulillah setelah sekian lama menyepi dan hari ini SN berpeluang untuk kembali menulis dan mengisi kesepian dalam blog yang dah bersarang gamaknya. Justeru itu terlebih dahulu SN memohon maaf andai ada komen dan pertanyaan yang SN terlepas pandang. In Sya Allah SN akan cuba yang terbaik untuk pembaca dan followers yang SN sayangi.

Sedikit masa lagi SN akan kembali ke tanah air memandangkan masih ada urusan yang belum selesai. 2 tahun merupakan satu jangka masa yang panjang untuk menunggu saat bila akan berakhirnya perjuangan yang sekian lama di nantikan. Di sebabkan itu lah SN berulang alik dari Sweden Ke Malaysia sehingga satu tahap terasa dah nak menyerah tapi demi anak anak SN gagahi.

OK... sedih lah weiii tak nak lah nangis pagi pagi ni. Kita nak happy kan apa kata kita cuba resepi yang kini masih meletup. Sebenarnya Bomboloni a.k.a donut filling ni SN pernah buat 2 tahun yang lepas DISINI tapi sekarang ianya menjadi meletup di FB. Tapi kali ini SN guna resepi yang lain dan ianya tersangat gebu dengan gandingan filling nutella alahai nikmat sangat!. Resepi yang sangat mudah dan tersangat gebu. 2 hari pun masih lembut In Sya Allah. Jom kita tengok resepinya ye...



BOMBOLINI
Resepi: Sue Norrman

A.
400g tepung high protein
100g tepung gandum
80g gula halus
20g tepung susu
1 biji telur gred B
2 kuning telur
10g instant yis
1 sdt garam halus
2g Bakerine Plus (boleh guna bread improver atau rfb/cs/k.fine)



B.
180-190g air sejuk (peti sejuk)
40g susu cair/ fresh milk 


C.
70g butter/ marjerin




Filling.
Nutella 
Snow powder untuk salutan



Cara:

1. Satukan bahan A dalam mixer. Kalau menggunakan BM masukan bahan basah terlebih dahulu (air, susu dan telur) dan di ikuti bahan kering A.


2. Uli hingga sebati dan masukan bahan C.

3. Kemudian uli sehingga lembut dan elastik.

Note: Untuk memudahkan mengangkat donut untuk di goreng :
* Sediakan baking paper dan potong segiempat tepat anggaran 10-12cm satu. 
* Potong mengikut kuantiti donut yang telah di hasil kan. 
* Tabur sedikit tepung atas permukaan kertas.

4. Keluarkan doh dan timbang 40g dan bulat kan. 

5. Letak atas kertas yang telah di potong dan di susun atas dulang. Rehat doh sehingga naik 2 kali ganda.

6. Tekan sedikit permukaan doh dan rehatkan lagi 10-15 minit.

7. Goreng api sederhana. Jangan selalu di balik cukup sekali balik sahaja supaya ianya menghasil kan ring yang cantik.

 8. Gunting sedikit untuk buat lubang dan gelek dalam snow powder dan pipe filling.

9. Insyallah donut kekal lembut dan tahan 2 -3 hari.

10. Sedia untuk di nikmati.





Selamat mencuba!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...