Translate

Julai 27, 2016

ACAR TIMUN TUMIS SARAWAK STYLE.. yang pasti sedap diganding dengan keropok.


SELAMAT PETANG SEMUA...
Alhamdulillah.. walaupun kemeriahan raya hampir ke penghujungnya tapi mood raya masih lagi terasa. Bila teringin nak makan semestinya terpaksa kita buat sendiri. Lama benar rasanya tak makan acar timun ni lebih lagi makan dengan keropok.
Kalau di sarawak dulu senang je nak dapat acar ni bila berziarah raya tapi sekarang susah nak jumpa mereka menghidangkan acar begini lagi. Begitu juga di supermarket ada pun harga nya agak mahal dan tak puas makan kalau botol kecil.

Sue memang suka makan acar ni dan kalau buat sendiri memang puas hati. Lebih lagi sekarang sini musim panas dan seronok dapat menjemur timun. Acar ni kalau timun tak di perah dan di jemur ianaya akan berair tapi jemur tu tidak lah sampai kering ye cukup untuk mengeringkan sahaja. Agak-agak dan ok boleh angkat lah. Kalau panas terik 2-3 jam dan cukup.

Sebenarnya acar ni mudah dan bahan-bahan pun simple. Sue masak mengikut citarasa sendiri tapi rasa dan lidah kita berbeza. Ada yang menggunakan rempah ratus juga untuk mendapat aroma. Lain orang lain citarasanya kan? Itu sebenarnya memainkan peranan untuk mendapat rasa yang betul-betul sedap. Kebiasaan rasanya mesti manis dan pedas. Nak tahu resepi jom...





Untuk versi yang basah ACAR TIMUN TUMIS


ACAR TIMUN SARAWAK
Resepi: Sue Norrman

Bahan-bahan
1kg timun - potong 4-5 bergantung pada saiz timun.
(buang empulur tengah dan hiris panjang. rendam dengan garam dan air ais- Jangan hiris terlalu nipis)
2 batang lobak merah - potong nipis dan hiris panjang


Bahan kisar
7 biji bawang merah 
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1 sdm udang kering - rendam dulu
2 biji buah keras

(A)
1-2 sdm cili giling
1/3 sdt serbuk kunyit
 Minyak secukupnya untuk menumis

(B)
Garam sedikit
Gula pasir dan gula merah secukup rasa
Cuka anggaran 1 susu makan - bergantung pada cuka
1 sdm cili sos
1 biji cili merah - hiris halus (kalau suka)

(C)
Sedikit bijan - sangai kuning

Tips>>
*Timun yang telah di rendam tadi di toskan kemudian di perah menggunakan kain kasar yang bersih. Perah jangan terlalu kering ye sebab nanti ianya akan di jemur lagi.
*Tabur atas talam dan jemur selama 1-2 jam bergantung pada cuaca. (jangan jemur terlalu kering)Manakala lobak merah juga di jemur sehingga layu sahaja.
*Bila dan siap semua di jemur baru bermula sessi menumis...


Cara
1) Tumis bahan A sehingga garing dan masuk bahan kisar. Tumis sehingga masak dan pecah minyak.
2) Kecilkan api dan asukkan bahan B, kacau sebati dan rasakan secukupnya. (Lebihkan manis dan ada rasa masam sedikit)
3) Masukkan timun dan lobak merah. Kacau sebati dan biarkan ianya masak dan pekat.(kalau terlalu pekat tambah air sedikit)
4) Rasakan lagi manisnya kalau kurang manis tambah lagi gula merah sehingga cukup rasa dan tutup api. Masukkan bahan C dan kacau sebati.


SELAMAT MENCUBA!


P/S: RASANYA KAN BERKURANGAN BILA DAH DIMASUKKAN TIMUN JUSTERU ITU KENA RASA SEKALI LAGI SELEPAS IANYA SEBATI.


KRAM







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...