Februari 25, 2016

SHRIMPS AND CABBAGE PICKLES CONGEE


ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT PAGI SEMUA...
Pepagi dah entri sebelum meneruskan kerja selanjutnya. Bubur udang ni sue buat semalam untuk makan tengahari. Lama rasanya tak buat bubur nasi berlauk lagipun nak masak banyak tidak ada teman makan. Bubur nasi ni sedap dimakan dengan halia goreng dan ketika musim sejuk begini. Bahan dan cara yang mudah sekali untuk dimasak.. Jom...


SHRIMPS AND CABBAGE PICKLES CONGEE
Resepi: Sue Norrman

Bahan-bahan
Untuk nasi bubur
1 cawan beras jasmine (sue guna basmathi) - cuci bersih dan rendam selama 1 jam
1 helai daun pandan - simpul
1-1.5L air untuk memasak nasi
(Kalau nak sedap boleh guna stok ayam untuk memasak nasi)
 
Bahan kisar halus
3 biji bawang merah
2 biji bawang putih
1 inci halia
Minyak secukupnya untuk menumis

(A)
1/2 biji bawang besar - cincang halus
10 ekor udang saiz sedang - buang kulit dan tahi belangkangnya - cincang halus*

(B)
1/2 mangkuk jeruk kobis yang telah di cincang halus
1-2 ketul kiub sayuran
1 sdt gula pasir
Garam secukupnya
Sedikit lada sulah

Bahan sampingan
Udang secukupnya - buang kulit dan tahi - rebus sekejap
Halia goreng
Daun bawang 

Cara
1) Nasi bubur-  Masak menggunakan api sederhana sehingga beras empuk dan hancur. Kalau air tidak mencukupi tambah lagi sedikit-sedikit sehingga berul-betul pekat dan hancur. ketepikan
2) Tumis bahan kisar sehingga kuning dan masukkan bahan A kecuali (*). Tumis lagi sehingga bawang layu, masukkan (*) dan kacau sebati.
3) Kemudian masukkan bahan yang telah di tumis tadi kedalam bubur nasi dan panaskan semula nasi tadi menggunakan api sederhana.
4) Masukkan bahan B kacau sebati dan rasa secukupnya. Tutup api.
*Kalau terlalu pekat tambah lagi sedikit air panas*
5) Hidang bersama bahan sampingan dan tambahan pada selera masing-masing.


HALIA GORENG
Bahan-bahan
Halia secukupnya - hiris nipis dan potong memanjang anggaran 2 inci
Sedikit tepung gandum
Garam dan lada sulah sedikit
Minyak untuk menggoreng

Cara
Gaul semua bahan sehingga sebati dan goreng dalam minyak yang betul-betul panas dengan api sederhana. 
*Minyak mesti lebih ketika menggoreng supaya ianya ranggup. Cara sama macam menggoreng bawang*

SELAMAT MENCUBA!



Februari 22, 2016

NUGGET IKAN SALMON


Selamat petang..
Hari ni sue entri awal memandangkan esok banyak kerja yang nak dibuat. Masa untuk balik kampung semakin terasa dan nak clear semua apa yang ada dalam peti sejuk. tekak ni pulak teringin nak makan nugget tapi yang ada dalam freezer cuma ikan salmon so sue guna apa yang ada sahaja. Alhamdulillah rasa nya memuaskan dan habis hihihi.. Makan malam kami cuma dengan nuggets daan kentang goreng. Bahan dan cara yang mudah sekali untuk menyediakan nuggets dan tidak mengambil masa yang lama. Jom...


NUGGET IKAN SALMON
Resepi: Sue Norrman

Bahan-bahan
(A)
400g isi ikan salmon
1 biji telur ayam
2 sdm serbuk roti
11/2 sdm tepung jagung
Serbuk perasa dan garam secukup rasa
1/2 sdt gula pasir
1/2 sdt serbuk paprika
1/2 sdt lada sulah

(B) Salutan
5 sdm tepung gandum
2 sdm tepung jagung
1/2 sdt serbuk penaik
Serbuk perasa sedikit

(C)
1-2 biji telur - pukul hancur
Serbuk roti secukupnya
Minyak secukupnya untuk menggoreng

Cara
1) Kisar halus bahan A menggunakan food processor.
2) Ambil sedikit bahan B dan tabur diatas papan pencanai. ambil sedikit isi ikan tadi dan tabur lagi sedikit bahan B diatasnya dan giling. jangan giling terlalu nipis dan terap mengikut citarasa sendiri.
3) Kemudian golek isi ikan yang telah diterap tadi ke dalam bahan B sehingga rata dan ketepikan. Buat sampai habis.
4) Celup lagi isi ikan tadi kedalam telur yang telah dipukul (bahan C) dan golek lagi dengan serbuk roti sehingga membaluti keseluruhannya. Goreng kedalam minyak yang panas dengan api sederhana sehingga keperangan sehingga habis.
*Panaskan minyak terlebih dahulu sehingga betul-betul panas dengan api sederhana*

SELAMAT MENCUBA!

KRAM

SUP KENTANG DAN LOBAK MERAH BERKRIM


ALHAMDULILLAH...
Semalam sue buat sup dan panggang roti yang simple untuk makam malam. Walaupun simple tapi ianya mengenyangkan. Sebagai pengganti nasi ianya cukup ideal sekali. kebiasaan sue memang suka buat sup cara begini dan ianya mudah di hadam dan sedap di cicah dengan roti. Manakala rotinya sue beli yang sedia ada dan olah sendiri..


SUP KENTANG DAN LOBAK MERAH BERKRIM
Resepi: Sue Norrman

Bahan-bahan
(A)
5 biji kentang - kupas kulit dan potong nipis
2 batang lobak merah saiz sedang - kupas kulit dan potong nipis
2 ketul kiub sayuran
Garam dan gula sedikit - secukup rasa
1.5 Liter air putih
Sedikit lada sulah

(B)
300ml whipping krim
200ml susu segar

Cara
1) Rebus bahan A sehingga kentang dan lobak merah empuk dengan menggunaka api sederhana.
2) Kemudian menggunakan hand mixer kisar kentang rebus tadi sehingga hancur atau blender halus.
3) letak kembali di atas dapur dengan menggunakan api kecil dan masukkan bahan B. Kacau sentiasa sehingga mendidih  
supaya ianya tidak hangus dibawah. Tutup api dan sedia untuk disajikan bersama dengan roti.
*Setelah masukkan bahan B rasakan lagi garam gulanya, Kalau ada kekurang tambahkan lagi perasa*




ITALIAN CHEESY GARLIC BREAD
Oleh: Sue Norrman

1 French baguette loaf

(A)
2-3 ukas bawang putih
1 ikat kecil daun parsley (fresh)
1/2 cawan minyak zaitun

(C)
Sedikit garam dan lada hitam kasar

(D)
2 cawan mozzarella - parut
Parmesan cheese secukupnya - parut

Cara
1) Potong 2 loaf dan ketepikan. Panaskan oven pada suhu 190 deg api atas bawah.
2) Kisar bahan A hingga hancur (Sue guna food proccesor)
3) Kemudian sapu atas roti yang dan di belah tadi dan tutp kembali. Bungkus dengan aluminium foil dan masuk dalam oven. Bakar dalam 10 minit.
4) Keluarkan roti tadi dari bungkusan dan potong putus roti tadi. susun atas dulang pembakar.
5) Tabur bahan D di dahului mozzarella dan parutan parmesan cheese. Masuk semula dalam oven dan bakar selama 20-25 minit hingga keperangan di atas.
6) Bila dan siap boleh lah dipotong dan sedia untuk di makan.

SELAMAT MENCUBA!



APAM TEPUNG GANDUM YANG SANGAT GEBU


SELAMAT PAGI....
Semalam sue buatkan apam tepung gandum untuk minum petang kami. Alhamdulillah kejadian yang sangat gebu dan mekar. Malas nak letak dalam paper cups so kukus sekali harung je tapi mengambil sedikit masak ketika mengukus supaya ianya betul-betul masak.
Manakala bahan-bahannya amat mudah sekali tanpa ovelette. Yang penting ketika memukul telur dan gula kena lama sehingga betul-betul putih. Sue menggunakan carbonated water untuk menggantikan ovelette. Walla betul-betul halus teksturnya. Insyallah kalau pukul dengan sabar pasti ianya menjadi. Paling sedap digandingkan dengan teh o atau kopi o hmmmm... Jom tengok resepi.


APAM TEPUNG GANDUM
Resepi: Sue Norrman

Bahan-bahan
(A)
2 Biji telur gred A - buang tali pusat supaya tidak bau hanyir telur
170g gula pasir

(B)
190g tepung kek - ayak 2-3 kali
60ml carbonate water

Cara
*Didihkan air kukusan terlebih dahulu*
1) Sediakan loyang 7/8 inci dan letak kertas kek dalamnya. ketepikan. (Jangan di glis dengan minyak atau mentega)
2) Pukul bahan A selama 15 minit sehingga betul-betul putih.
3) Kemudian guna spatula, masukan bahan B berselang seli dan diakhiri dengan tepung juga sehingga sebati.
4) Tuang adunan kedalam loyang tadi dan tutup tudung pengukus dengan kain dan kukus selama 30-40 minit sehingga masak menggunaka api besar.
5) Bila dan masak tutup api dan keluarkan apam dan biarkan sejuk sepenuhnya dan sedia untuk disajikan.

SELAMAT MENCUBA!

KRAM

Februari 18, 2016

AYAM TIKKA SEDAP


Alhamdulillah.. 
Semalam kita belayar ke India pula untuk menjamu selera hihi.. Khayalan semata-mata! Kemana pun kita pergi dan berhijrah kalau minat pada dunia masakan bukan penhalang untuk kita mencuba. Yang penting kemahuan dan jangan kemalasan dijadikan alasan. Betul dak? 
Ayam tikka ni sue buat semalam untuk digandingkan dengan roti naan dan cik abe cakap sedap! Hmmmm.... ok kot dan sue olah sendiri tak mau banyak rempah yang digunakan. Dari awal cik abe dan pesan tau mau tersa sangat rempahnya pasal kalau original memang terasa rempah ratusnya. Dia kalau offshore ke India memang sajian harian dengan masakan mereka tu yang dia jemu. Tapi kali ni sue yang ingin nak makan so dia tak dapat nak kata apa. Mai tengok resepi....



AYAM TIKKA SEDAP MY STYLE
Resepi: Sue Norrman

Bahan-bahan
2 ketul isi dada ayam - cuci dan potong dadu saiz sedang
1 sdt serbuk kunyit
1/2 sdm serbuk cili
1/3 sdt garam masala
1/3 sdt serbuk buah pelaga
1/2 sdt serbuk lada hitam
3 sdm sour cream/ plain yogurt -kalau menggunakan yogurt + 1sdm jus lemon
1 sdm daun parsley cincang
2 sdm minyak zaitun
Sedikit daun mint
Garam dan gula sedikit - secukup rasa

Bahan sampingan
Bawang besar - potong dadu besar
Cili benggala - potong dadu
Pencucuk satay secukup

Cara
1) Satukan kesemua bahan dan gaul sebati. Perap dalam peti sejuk selama 2-3 jam.
2) Ambil pencucuk satay, cucuk cili benggala berselang seli dengan ayam dan bahan sampingan lain. Buat sampai habis.
3) Kemudian panaskan ketuhar pada suhu 180c api atas bawah dan bolehlah masukan ayam tikka tadi. Panggang sehingga kekuningan dan masak. Jangan terlalu kering nanti isinya menjadi keras.

P/S:- Untuk memudahan dan supaya isinya tidak melekat pada loyang, sue guna cara yang sempoi. Ketika mencucuk bahan-bahan tadi lebihkan hujung lidi kemudian guna loyang yang saiznya cukup untuk meletak lidi diatasnya. Ianya bergantung ye dan bila memanggang air ayam jatuh kedalam loyang dan tidak melekat pada isinya.



SOS TZATZIKI
Bahan-bahan
200ml turkish/ greek/ plain yogurt
3 sdm timun yang telah di parut ( Tekan dan buangkan air timun terlebih dahulu)
2 ulas bawang putih kecil - tumbuk halus
1 sdm jus lemon
1/2 sdt gula 
Garam secukup rasa
Daun dill secukupnya
Lada sulah sedikit

Cara
Satukan semua bahan dan gaul sebati. Sejukkan dan sedia untuk dimakan


SELAMAT MENCUBA!

ROTI NAAN YANG LEMBUT


Selamat pagi dan salam sejahtera semua..
Pagi yang dingin sekali dan cik putih masih turun seperti biasa walaupun tak lebat. Cuaca sekarang -2 celcius mudahan bila matahari naik suhu semakin bertambah panas. Cerita semalam bila tak lalu nak makan nasi so sue buatkan roti naan bersama ayam tikka dan tzatziki sos.
 Alhamdulillah kejadian roti naan yang memuas hati dan sedap sekali bila makan ketika masih panas. Sue sengaja tinggalkan sekeping untuk sarapan pagi dan ingin melihat kejadiannya bila dah semalaman. Walla tak sangka ianya masih lembut seperti semalam juga. Resepi  sue olah sendiri tapi kali ini sue menggunakan tepung roti untuk mendapat tekstur yang cantik. Kalau nak guna tepung gandum pun tak ada masalah dan ianya tetap lembut..

Resepi ayam tikka dan sos tzatziki DISINI


ROTI NAAN LEMBUT
Resepi: Sue Norrman

Bahan-bahan
300g tepung roti/ gandum
1/2 sdt instant yis
1/2 sdt serbuk penaik/ baking powder
1 sdm gula pasir
1 sdt madu
1/2 sdt garam halus
11/2 sdm minyak masak
200ml(+/-) buttermilk suam*
(suamkan susu dalam microwave kemudian masukkan 1 sudu makan jus lemon. Biarkan 5 minit dan boleh digunakan)

Cara
1) Satukan bahan-bahan kecuali (*). 
2) Gaul sebati dan masukkan (*) sedikit-sedikit sehingga habis dan uli lagi sehingga lembut dalam 15-20 minit.
3) Rehatkan doh selama 30 minit dan tabur sedikit tepung atas permukaan doh dan tutup dengan kain atau plastik.
4) Bahagi doh kepada 6-8 bahagian dan bulat-bulatkan. Terpulang pada saiz yang dikehendaki.
5) Panaskan non stik pan pada api sederhana terlebih dahulu kemudian tabur sedikit tepung pada papan pencanai dan giling doh tadi memanjang. Jangan giling doh terlalu nipis - agak-agak ye!
6) Masukkan doh yang telah digiling tadi dan biarkan ianya naik seketika dan balik sebelah bahagian lagi supaya ianya masak serata. Ulang cara yang sama sehingga habis.
(Sue guna elektrik grill dan kapit terus. Tidak perlu di balik dan ianya masak sekali pada bahagian atas dan bawah roti.)

P/S:-  Untuk memanaskan lebihan roti- spray sedikit atas pada kedua-dua permukaan roti dan bungkus dengan kertas kek/ aluminiun foil kemudian bakar lagi dalam oven selama 5-10 minit sahaja pada suhu 180c api atas bawah atau masukkan sahaja kedalam microwave. Kalau menggunakan microwave jangan guna aluminum foil ye! Insyallah ianya kekal sedap.

SELAMAT MENCUBA!


Februari 14, 2016

KRIM KARAMEL TRIFLE PUDING


Assalamualaikum dan selamat berhujung minggu..
Semalam atas permintaan suami minta buatkan dessert special untuk santai hujung minggu. Kebiasaan dessert beginilah yang dia suka tapi kali ini sue buat yang senang je dan menggunakan instant yang sedia di jual. Sebenarnya sue nak buat puding arab yang menggunakan kordial vemto tapi dah habis so beli jelly dan krim karamel sahaja. Saja nak simpan buat stok mana tahu ada tetamu datang mengejut. Bila suami dah minta buatkan sue buat ala trifle dan menggunakan kek yang dah sedia siap. Mudah dan jimat masa hihihi..


KRIM KARAMEL TRIFLE PUDING
Resepi: Sue Norrman

Bahan-bahan
(A)
1 kotak kek paun - Sue guna yang jenis bulat
1 tin sedang koktail - tapis dan asingkan jus dan buah
1 kotak instant krim karamel

(B)
3 sdm tepung kastad
300 (+/-) ml susu segar/ susu cair
3-4 sdm gula pasir -nak manis lebihkan
1 sdt esen vanilla

(C)
1 kotak instant jelly - terpulang nak guna perisa apa
Buah koktail

Cara
1) Bahan A- masukkan kek kedalam bekas kaca, siram sedikit jus koktail tadi supaya ianya lembab. Jangan terlalu banyak nanti lembik.
Kemudian bancuh instant krim karamel (Ikut cara yang tersedia dibelakang kotak) dan tuang keatas kek tadi. Biarkan ianya meresap ke dalam kek. Ketepikan dan biarkan sejuk seketika.
2) Satukan bahan B dan masak atas api sehingga adunan pekat dan naik wap. Tutup api dan tuang keatas adunan karamel tadi. Ratakan permukaannya dan sejukkan lagi dalam 20-30 minit.
3) Bahan C - Masak jelly ikut arahan di belakang kotak sehingga mendidih dan tutup api. Carik sikit permukaan kastad tadi dan tuang jelly yang telah dimasak. Tabur buah koktail dan sejukkan semalam di dalam peti sejuk. Bila dan sejuk sepenuhnya sedia untuk dimakan.

SELAMAT MENCUBA!

KRAM


Februari 09, 2016

BUN LEMBUT INTI DAGING


ASSALAMUALAIKUM...
Cerita semalam bila teringin nak makan roti inti daging tapi kali ini sue buat inti menggunakan bolognese campur mozzarella dan cheddar. Memang sedap dan sue pelbagai kan bentuk mengikut citarasa. Hari ini sue bawa pergi ke sekolah Alhamdulillah habis semua. Insyallah kalau berkesempatan nak buat lagi dan letak inti lain pula. Doh nya pula sue buat ikut suka sengaja nak mencuba dan mencari ilham untuk memenuhi citarasa tekak. Syukur dan lembut sangat..


BUN LEMBUT INTI DAGING
Resepi: Sue Norrman



Bahan-bahan
Untuk doh
300g tepung roti
1 sdt instant yis
1/2 sdt serbuk penaik/ baking powder
2 sdm tepung susu
2 sdm gula kaster
1/2 sdt garam
1 biji telur gred c - pukul hancur
11/2 sdm plain yogurt
1 sdm whipping krim/ krim putar
150ml(+-) air sejuk dari peti sejuk
2 sdm mentega/ marjerin*

Sapuan
1 biji telur - pukul hancur dan campur sedikit air.
Sedikit bijan dan oregano.

Cara
1) Satukan semua bahan kecuali (*) dan uli hingga sebati dan rata.
2) Kemudian masukkan yang bertanda (*) dan uli lagi sehingga lembut dan elastik.
3) Rehatkan doh sehingga naik dua kali ganda dalam 30-40 minit. Bila doh dah naik, tumbuk doh untuk membuang angin.
4) Timbang setiap doh pada berat mengikut citarasa sendiri. Bulat-bulatkan dan rehatkan seketika dalam 10 minit.
(Sapu sedikit minyak pada tapak tangan supaya mudah rounding)
5) Masukkan inti serta cheese dan bulatkan lagi. Letak dalam loyang dan rehatkan lagi sehingga naik sepenuhnya. Anggaran 40-1 jam.
6) Sapu dengan telur dan tabur bijan serta oregano kering dan boleh lah dibakar pada suhu 170-175 degrees selama 20-30 minit. Bergantung pada oven masing-masing. 5 minit terakhir bakar menggunakan api atas dan bawah.


INTI BOLOGNESE DAN MOZZARELLA DISINI
Mozzarella dan cheddar parut secukupnya



SELAMAT MENCUBA!

KRAM

Februari 07, 2016

CHINESE STYLE MEE GORENG BASAH


Selamat petang..
Haaaa... rasanya lama tak buat mi basah ni. kebetulan ada tetamu datang pagi tadi sue pun buat untuk sarapan kami. Cuma mi nya sue ganti dengan spegetti. Bahan sayuran pula sue guna pa yang ada dalam peti sejuk sahaja. Yang penting kuah kena sedap baru umphh kan? Mi basah ni merupakan mi favourite sue lebih lagi kalau guna kuey teow dan di sertakan dengan cili jeruk.. Wallah memang sedap. Jom tengok resepi..


CHINESE STYLE MEE GORENG BASAH
Resepi: Sue Norrman

Bahan-bahan
Untuk kuah
(A)
3 ulas bawang putih - cincang halus
Minyak secukupnya untuk menumis

(B)
1 liter stok ayam atau air biasa +2 ketul kiub ayam
11/2 sdm sos tiram
1 sdt kicap cair
1 sdt gula
Garam secukup rasa
Lada sulah sedikit

(C)
Lobak merah secukupnya - hiris halus/ cara sendiri
Bunga kobis secukupnya - potong kecil
Sayur sawi secukupnya - asing batang dan daunnya
Cili benggala - potong kecil (Kalau suka)
Seafood/ ayam secukupnya (kalau tak letak pun tak apa)

(D)
2-3 sdt tepung jagung- bancuh dengan sedikit air
1 biji telur - pukul hancur*
Sedikit minyak bijan

Cara
1) Tumis bahan a sehingga bawang kuning dan masukkan bahan B satu persatu.
2) Biarkan mendidih seketika dan rasa secukupnya baru masukkan bahan C. Seeloknya masukkan lobak merah terlebihj dahulu dalam 3-4 minit kemudian masukkan sayur selebihnya. Biarkan mendidih  lagi dan tutp api.
3) Tuang bahan D kecuali (*)  dan kacau sebati. kuah jangan terlalu pekat atau cair, agak-agak ye. kemudian hidupkan lagi api kecil biar mendidh dalam 1 minit dan tuang (*) pusing ikut arah jam dan tutup api. Kuah jangan di kacau selepas menuang telur dan biarkan ianya masak sendiri.
4) Sedia untuk di sajikan.


Bahan Mee
Mee kuning secukupnya
Sedikit kicap lemak masin/manis
Minyak secukupnya.

Cara
1) Panaskan minyak dan masukkan mee kuning. Goreng mee dalam 2 minit dan masukkan kicap. kacau sebati dan tutup api.
2) Letakan ke dalam mangkuk/ pinggan dan boleh lah masukkan kuah tadi serta tabur cili, bawang goreng dan daun sup secukup.

SELAMAT MENCUBA!

KRAM

LEMPENG DAN SAMBAL BILIS


Selamat berhujung minggu..
Alhamdulillah cuaca hari ini bertambah panas 11 celcius dan matahari bersinar. Mood berhujung minggu pun seronok walaupun keadaan di luar sejuk berangin. Pagi tadi sue ada tetamu, kawan sekolah datang untuk sarapan bersama lagipun sue sendirian dirumah.
 Suami sue ada tugasan di Tenerife, Spain dan balik Insyallah hari khamis. So sue buat lempeng dan mi basah je untuk sarapan kami berdua.. Sarapan yang mudah dan mengenyangkan juga menepati citarasa.


LEMPENG LEMBUT
Resepi: Sue Norrman

Bahan-bahan
1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung beras
2 sdm gula pasir
2 sdm tepung susu
1/2 sdt garam
1 biji telur A
1 sdt instant yis 
1/2 cawan susu cair/ susu segar suam
1 cawan air suam 

Cara
1) Satukan bahan semua sehingga sebati dan perap 1-2 jam sehingga berbuih/ naik.
2) Bila dan naik, kacau lagi supaya sebati.
3) Sediakan non stik pan, sapu sedikit dengan mentega menggunakan tisu dapur dan panas atas api sederhana.
4) Cedok 1 senduk sedang dan ratakan/ gelek supaya rata.
5) Bila dan kering permukaan lempeng angkat dan letak atas pinggan. Bolehlah di golong.
6) Buat sampai adunan habis.

Untuk sambal bilis resepi DISINI

SELAMAT MENCUBA!

KRAM

Februari 06, 2016

ROTI SARANG LEBAH YANG LEMBUT



 ALHAMDULILLAH..
Sebenar semalam sue cuma nak cuba buat roti menggunakan kaedah sponge dough yang tak perlu di perap semalaman. Syukur kejadiannnya elok dan gebu sangat. Cuma mengambil sedikit masa untuk naik memandangkan cuaca sejuk dingin hanya bergantung pada heating dalam rumah sahaja. Bahan asas yang sama seperti bun manis cuma sue tak guna bread improver atau softener hanya menggunakan sponge doh untuk pengganti bahan pelembut. Digandingkan dengan sos butterscotch wallah memang sedap! Jom..


ROTI SARANG LEBAH
Resepi: Sue Norrman

 Bahan-bahan
Untuk Sponge dough
200g tepung roti
1 1/2 sdt instant yis
100ml air sejuk dari peti sejuk

Doh utama
300g tepung roti
1/2 sdt garam halus
2 sdm tepung susu
50g gula kaster
1 sdm madu
1 biji telur gred A
150ml air sejuk
1 sdm plain yogurt
60g mentega/ marjerin*

Sapuan
1 biji telur - pukul hancur + sedikit susu cair/ air 
Kuaci, almond flakes dan bijan secukupnya.

Cara
1) Uli bahan sponge dough sehingga kalis dan lembut anggaran 15 minit. Kemudian letakkan doh tadi ke bekas lain dan rehatkan seketika selama 20 minit (tutup permukaan bekas doh dengan kain lembab).
2) Satukan bahan main dough kedalam mixer kecuali (*) dan sebatikan.
3) Kemudian masukkan sponge dough tadi dan uli sehingga rata dan sebati. Masukkan mentega (*) dan uli lagi sehingga elastik.
4) Rehatkan doh sehingga naik dua kali ganda anggaran 30-40 minit.
5) Tumbuk doh untuk mengeluarkan angin dan timbang doh mengikut saiz yang dikehendaki.
6) Sapu sedikit minyak pada tangan untuk memudahkan membulat dan tidak melekat. Bulatkan doh secukupnya dan rehatkan lagi sehingga naik 2 kali ganda.
*Proses rounding amat penting untuk mendapatkan tekstur roti yang gebu dan cantik. Ambil sedikit masa untuk rounding doh kalau nak bun naik dengan cantik.*
7) Letak kedalam loyang yang telah di sapu sedikit mentega/ minyak dan rehatkan lagi selama 40 minit -1 jam sehingga doh naik sepenuhnya.
*Panaskan ketuhar pada suhu 175 - 185 degrees bergantung pada oven masing-masing. Kenal pasti oven anda terlebih dahulu*
8) Sapu permukaan doh dengan telur dan tabur bahan sampingan. Bakar selama 25-30 minit sehingga kuning/ masak secukupnya menggunakan api bawah sahaja. 5-7 minit terakhir bakar menggunakan api atas bawah.



SOS BUTTERSCOTCH
 Bahan-bahan
150ml whipping cream/ double cream 
1 sdm susu segar
5 sdm gula perang
1 sdt esen vanilla*
1/2 sdm mentega*

Cara
1) Satukan bahan-bahan kecuali (*) dan masak atas api kecil sehingga gula hancur sepenuhnya.
2) Tutup api dan masukkan (*) kuar sebati dan sedia untuk digunakan. Seeloknya tuang ketika masih suam. 

*kalau sos selebihnya menjadi sejuk panaskan mengguna kaedah double boiler atau letak dalam bekas tahan panas*


SELAMAT MENCUBA!

SAMBAL IKAN BILIS SEDAP


SELAMAT PAGI SEMUA..
Alhamdulillah semoga ceria hendaknya dan selamat berhujung minggu. Syok lah cuti hujung minggu terus bersambung sempena menyambut tahun baru cina. Kami di sini cuti tahunan tidak banyak pada yang bekerja tapi untuk sekolah cuti summer 3 bulan. 
Ketika itulah mereka cuti sakan dan untuk yang bekerja cuti khas untuk summer memang ada bergantung pada majikan berapa mereka bagi dan mendapat duit saku lagi tu kalau cuti summer. Best kan?
Nanti tiba masanya bercuti sue share pengembaraan musim panas. Tak tahu lagi nak kemana Insyallah doakan semoga sihat hendaknya. 
Ok.. ni menu sue 2 hari lepas untuk sarapan pagi. Kali ni sue buat sambal bilis pekat dan tidak berapa pedas. Manakala nasi sue buat simple cuma menggunakan santan cair sahaja. Tak nak makan banyak santan perut tak tahan hihihi..

Resepi sambal lain DISINI


SAMBAL IKAN BILIS
Resepi: Sue Norrman

Bahan-bahan
(A) Kisar halus
2 biji bawang besar
5 biji bawang merah 
2 ulas bawang putih
1 biji buah keras
Minyak secukupnya untuk menumis  

(B)
1/2 inci belacan
1 mangkuk sedang cili giling
1/2 sdt serbuk kunyit 
1 mangkuk sedang ikan bilis- cuci bersih dan rendam sekejap.*

(C)
1 batang kecil serai - ketuk
1 ketul gula melaka
1 keping asam gelugur
Garam secukup rasa
(kalau nak masukkan ajinomoto boleh tapi sue tak guna aji)

Cara
1) Panaskan minyak dengan api sederhana sehingga betul-betul panas.
2) Masukkan bahan kisar dan tumis sehingga bawang layu dan garing.
3) Kemudian masukkan bahan B kecuali yang bertanda (*) dan tumis lagi sehingga cili giling pecah minyak dan masukkan ikan bilis.Biarkan ianya masak seketika dalam 20 minit.
4) Diikuti bahan C dan biarkan mereneh dengan api kecil. Bila dan cukup rasa masam yang dikehendaki, ambil keluar asam keping tadi. Tutup api dan sedia untuk di makan.

SELAMAT MENCUBA!



Februari 03, 2016

CEKODOK PISANG RANGUP DAN GEBU



SELAMAT PAGI..
Berbalik pada cekodok pisang yang sue buat 3 hari lepas. Atas permintaan en.somi untuk sarapan sebelum pergi kerja. Kebiasaan cekodok ni kami suka makan dengan jem raspberry dan kombinasi yang ideal. Sedap sangat. Cekodok ini walaupun dan sejuk tapi luarannya tetap masih ranggup. Banyak kali dah buat tidak akan jemu menjamu mereka yang datang dan menjadi satu kesukaan dan habis terlebih dahulu dari yang lain..

Resepi sedia ada DISINI




CEKODOK PISANG
  Resepi: Sue Norrman


Bahan-bahan
350g pisang embun/hotel/berangan 
200g tepung gandum
100g gula
1 sdtsoda bicarbonate
1 sdm minyak
Sikit garam
Kelapa parut sedikit jika suka 

Cara
1) Lenyek pisang hingga hancur kesemuanya dan masukan gula diikuti bahan-bahan yang lain.
2) Sebatikan rata dan tutup dengan plastik atau simpan dalam kontena dan sejukkan dalam peti sejuk dan sejukkan semalaman.
3) Keluarkan 10-15 minit sebelum menggoreng.
4) Panaskan minyak, bila minyak dah betul-betul panas turun ke api sederhana.
5) Cedok guna tangan sahaja ikut suka saiznya supaya kejadiannya cantik dan bulat. Jangan terlalu besar kerana ianya akan mengembang.
6) Balik-balikkan supaya masak sekata dan buat sampai habis.


SELAMAT MENCUBA!

Februari 02, 2016

TAHU GORENG DAN SAMBAL KICAP PEANUT BUTTER YANG SEDAP


SALAM SEMUA..
Hari ini sue entri awal pasal tak ada kelas. Kejadian serupa seperti semalam atas kelalaian sendiri. Silapnya sue tidak memeriksa blog khas untuk kami dan setiap perkembangan semua update dalam blog.
 Apa nak kata.. salah sendiri terima lah dengan redha. Pepagi dah sue siapkan lauk untuk sarapan sebelum pergi sekolah tapi bila dah balik kerumah lagi terasa
lapar balik LOL..Mungkin semua tahu tahu goreng memang sedap kalau dicicah dengan sambal kacang kan? Kali ni sue nak kongsikan sambal kacang menggunakan peanut butter tak kira jenis yang kasar atau yang halus. 
Tapi kalau nak sedap guna yang jenis kasar so terasa kacang bila dikunyah. Anak-anak sue paling suka makan tahu dengan sambal kacang ni tapi kadang tu kehabisan peanut butter dan buat lebihkan kacang.
Komplen sakan anak-anak cakap tak sedap macam bagai.  Naka tahu rasa jom tengok resepi..


TAHU GORENG

Bahan-bahan
2-3 keping tahu - potong 4-5 
1 keping kecil asam gelugur - untuk menggaringkan kulit dan supaya tidak melekat ketika dogoreng.
Minyak secukupnya untuk menggoreng.

Cara
1) Panaskan minyak bersama asam gelugur sehingga betul-betul panas dengan api sederhana dan gorengkan tahu tahu sehingga kuning.
2) Angkat tahu dan letak atas tisu dapur supaya minyak serap. Goreng sehingga habis.




SAMBAL KICAP PEANUT BUTTER
Resepi: Sue Norrman

Bahan-bahan 
(A)
2 ulas kecil bawang putih
1-2 biji cili merah 
3 biji cili padi (nak pedas letak lebih)

(B)
2 sdm mentega kacang/ peanut butter kasar atau halus- terpulang nak guna yang mana.
(Kalau nak sedap guna brand skippy)
1 sdm gula pasir
2 sdm kicap lemak manis
2-3 sdm kicap lemak masin
2-3 sdm air masak
Air asam jawa secukupnya - jangan terlalu masam*
(Kalau menggunakan jenis paste letak sedikt sahaja dan tambah air lebih sedikit dalam sambal)

Cara
1) Tumbuk bahan A hingga halus.
2) Kemudian masukkan kedalam mangkuk dan masukkan bahan B kecuali (*).
3) Kacau rata dan masukan (*) sedikit-sedikit sehingga menepati citarasa.

 P/S:- Sambal mesti rasa manis dan masam secukupnya.

SELAMAT MENCUBA!





Februari 01, 2016

KURMA AYAM PEDAS DENGAN DAUN KUNYIT


ASSALAMULAIKUM..
Isnin yang mendung dan hujan seperti biasa. Dan hari yang kacau bagi sue mana tidaknya pepagi tekejar dengan masa takut kena tinggal bas. Bila dan sampai bus stop sambil tunggu bas sue tengoklah schedule yang sedia terpampang rupanya sue awal 30 minit dari biasa. Tak apa lah fikir sue boleh ronda-ronda sekejap sementara menunggu bas ke sekolah lagi 1 jam. 
Sue jalan-jalan cuci mata aje tak beli apa pun dan bila kembali ke station untuk menunggu bas kesekolah hairan juga kenapa semun je dan seorang kawan pun tak nampak muka duduk menunggu. Sambil berdiri dan terfikir sue tengon jam tangan 11.30am dan kebiasaan jam begini memang dah ramai geng sekolah keliling dengan berbagai ragam.
Tengok balik kat jam handphone 11.25am dan sue jadi bengang.. Duduk sekejap dan terfikir bila tengok tarikh kat hanphone baru teringat  setiap 1hb  memang tidak ada class.. huhhh!  Apalah nasib bengang betul rasanya.
So tak nak tunggu lama sue pergi ke next station untuk menunggu bas balik rumah. Alhamdulillah dalam tv screen namapk dah 3 minit lagi bas sampai. Dan akhirnya selamat saampai rumah.. itulah cerita pagi tadi dan sekarang beralih kepada cerita lauk pula. Kurma ayam yang sue masak semalam dan menyelerakan. Gandingan daun kunyit dan cili padi semakin sedap.. Sue suka masak kurma campur daun kunyit ianya lebih sedap berbanding dengan kurma biasa. Cubalah..


KURMA AYAM PEDAS DENGAN DAUN KUNYIT
Resepi: Sue Norrman

Bahan-bahan
1/2 ketul ayam (saiz sedang) - potong dalam 8 ketul, buang kulit dan cuci bersih

(A)
5 kuntum cengkih
1 biji buah pelaga
1 kuntum bunga lawang
Sedikit kulit kayu manis
2 helai daun pandan - simpul
Minyak secukupnya untuk menumis

(B) Hiris halus
2 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci halia

(C) Kisar
4 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
Sediki lengkuas
2 biji buah keras

(D)
3 sdm rempah kurma babas/ adabi
Cili padi secukupnya - ketuk sedikit
1 batang serai - ketuk
Air sedikit - jika perlu*

(E)
Garam dan gula secukup rasa
1 ketul kiub ayam
1 cawan santan pekat
1-2 helai daun kunyit - buang tulang dan carik sahaja
1 sdt minyak sapi
1-2 biji jus limau kasturi - bergantung dengan saiz limau.*
(Jangan terlalu masam. Limau kasturi boleh di ganti dengan limau nipis kalau tidak ada.)


CARA
1) Tumis bahan A hingga naik bau dan masukkan bahan B. Tumis sehingga bawang kekuningan.
2)  Masukkan bahan C dan kacau sehingga pecah minyak dan bawang layu.
3) Kemudian masukkan ayam tadi dan kacau sebati. Kecil api dan biarkan seketika sehingga ayam mengeluarkan air. Kacau lagi dan masukkan bahan D kecuali yang bertanda (*). Masak sehingga pekat dan tambah air jika perlu. Pastikan minyak secukupnya untuk menumis.
4) Bila dah cukup masak dan pecah minyak masukkan bahan E satu persatu kecuali (*). Bila dan cukup rasa akhir sekali tutup api dan masukan jus limau*.

SELAMAT MENCUBA!




"Selamat Hari Raya Maaf zahir & Batin"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...