Translate

April 12, 2016

BUN KACANG MERAH LAGI !


SALAM SEJAHTERA..
Roti yang sue buat sebulan lepas ketika berada di rumah parents. Kali ni sue guna handwood je untuk mengguli alhamdulillah hasilnya pun cantik dan gebu sangat. Manakala intinya sue beli yang dah ready je. Mudah dan pantas kerja di buatnya. 
Resepi kali ni sue guna resepi roti sarang lebah yang sangat gebu pernah sue kongsi dulu. Jom tengok resepi...

Resepi asal DISINI




 BUN KACANG MERAH GEBU
Resepi: Sue Norrman

 Bahan-bahan
Untuk Sponge dough
200g tepung roti
1 1/2 sdt instant yis
100ml air sejuk dari peti sejuk

Doh utama
300g tepung roti
1/2 sdt garam halus
2 sdm tepung susu
50g gula kaster
1 sdm madu
1 biji telur gred A
150ml air sejuk
1 sdm plain yogurt
60g mentega/ marjerin*

Sapuan
1 biji telur - pukul hancur + sedikit susu cair/ air 
Kuaci, almond flakes dan bijan secukupnya.

Cara
1) Uli bahan sponge dough sehingga kalis dan lembut anggaran 15 minit. Kemudian letakkan doh tadi ke bekas lain dan rehatkan seketika selama 20 minit (tutup permukaan bekas doh dengan kain lembab).
2) Satukan bahan main dough kedalam mixer kecuali (*) dan sebatikan.
3) Kemudian masukkan sponge dough tadi dan uli sehingga rata dan sebati. Masukkan mentega (*) dan uli lagi sehingga elastik.
4) Rehatkan doh sehingga naik dua kali ganda anggaran 30-40 minit.
5) Tumbuk doh untuk mengeluarkan angin dan timbang doh mengikut saiz yang dikehendaki.
6) Sapu sedikit minyak pada tangan untuk memudahkan membulat dan tidak melekat. Bulatkan doh secukupnya dan masukkan inti kacang merah dan tutup serta bulatkan lagi.
*Proses rounding amat penting untuk mendapatkan tekstur roti yang gebu dan cantik. Ambil sedikit masa untuk rounding doh kalau nak bun naik dengan cantik.*
7) Letak kedalam loyang yang telah di sapu sedikit mentega/ minyak dan rehatkan lagi selama 40 minit -1 jam sehingga doh naik sepenuhnya.
*Panaskan ketuhar pada suhu 175 - 185 degrees bergantung pada oven masing-masing. Kenal pasti oven anda terlebih dahulu*
8) Sapu permukaan doh dengan telur dan tabur bahan sampingan. Bakar selama 25-30 minit sehingga kuning/ masak secukupnya menggunakan api bawah sahaja. 5-7 minit terakhir bakar menggunakan api atas bawah.

 SELAMAT MENCUBA!

KRAM



KERABU PERIA SEMPOI


ASSALAMUALAIKUM W.B.T dan salam rindu pada semua..
Alhamdulillah lama bercuti dan tak berkesempatan entri rutin masak kita. Semenjak balik kampung rasa penat dengan pertukaran jarak masa dan berehat seketika. Juga sue kurang sihat dalam 2 minggu pertama sampai kuching. 
Akan tetapi keinginan nak melaps hajat macam-macam set dalam kepala nak buat itu ini bagai. Syok juga pasal ada teman makan dan bahan pun mudah nak dapat. 
Insyallah kalau tak ada arah melintang cuti sue sampai raya tapi cuti perlepasan sekolah cuma lulus 2 bulan je hihihi.. tak apa lah bukan selalu balik kampung pun nanti pandai sendiri le jawab. So.. memandangkan KIV resepi banyak mai kita tengok resepinya..


KERABU PERIA SEMPOI
Resepi: Sue Norrman

Bahan-bahan
(A)
1 batang peria - belah buang biji dan potong nipis
Sedikit garam
Air sedikit

(B)
1-2  sdt udang kering - rendam dan kemudian cincang
2-3 biji cili padi - cincang
1 biji cili merah - buang biji dan cincang
1 biji bawang merah - tumbuk halus
1 biji bawang besar/ bombay - hiris nipis
5 biji limau kasturi - ambis jusnya sahaja
1 biji limau nipis - ambil jusnya sahaja
Gula secukup rasa
1/3 sdt sos ikan

Cara
1) Rendam bahan A dalam 20 minit kemudian cuci bersih dan toskan.
2) Ambil tuala bersih dan ambil sedikit peria tadi dan perah untuk membuang air pahitnya. Buat sampai habis dan ketepikan seketika.
3) Satukan bahan B dan gaul rata.  Rasakan secukupnya, Masam, manis dan masin untuk menambah rasa. 
4) Masukkan peria yang telah di perah tadi dan sebatikan. Sejukan terlebih dahulu atau boleh dimakan segera.

SELAMAT MENCUBA!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...