April 18, 2016

BINGKA LABU SEDAP DAN LEMBUT


Resepi KIV yang menunggu giliran untuk di kemaskini. Alhamdulillah.. Bingka labu yang salah satu bingka kegemaraan sue. Bingka ni sue buat minggu kedua sue berada di kuching. Lama sebenarnya dah plan nak buat tapi kengkangan masa menjadikan ianya tertangguh. Resepi yang sama sue guna untuk membuat bingka kacang hijau cuma tukar kandungan isinya saja. Jom tengok resepi.


BINGKA LABU LEMBUT
Resepi: Sue Norrman

Bahan-bahan
(A)
2 biji telur A
100g gula pasir

(B)
50g tepung gandum
30g tepung hoen kwee
1/3 tin susu manis
300ml santan pekat
100ml susu cair
2 sdm srikaya pandan/ original
60g marjerin - cairkan
Pewarna kuning jika perlu

(C)
200g isi labu kuning - rebus empuk dan lenyek halus/kisar
150ml air panas mendidih

Cara
*Panaskan oven pada suhu 180 degrees. Sediakan loyang 7 inci dan sapu dengan marjerin serta lapik dengan kertas minyak*
1) Kacau sebati bahan (A) sehingga gula hancur sahaja.
2) Kemudian masukan bahan (B) dan sebatikan lagi.
3) Masukan bahan (C) satu persatu di akhiri dengan air panas. Sebatikan.
4)  Tuang adunan ke dalam loyang dan bakar 50 minit - 1 jam api bawah.10 minit terakhir menggunakan api atas bawah sehingga keperangan. (bergantung pada oven masing-masing)
 SELAMAT MENCUBA! 
KRAM

PANDAN CREAMY PANNA COTTA


SELAMAT PAGI.. Semalam sue mencuba resipi eksperimen baru. Alhamdulillah ianya menjadi dan sangat sedap lebih lagi kalau makan sejuk. Gabungan lemak dan manis seakan rasa kuih tradisi melayu kita. 
Cuma sue masih menggunakan gelatin untuk mendapat tektsur yangg cantik. 
Manakala lapisan putih sue menggunakan santan pekat dan sedikit gelatin. Hijau memang 100% jus pandan tanpa penambahan pewarna. Insyallah hujung minggu sue nak buat lagi atas permintaan. 
Memang sue berpuas hati dengan hasilnya dan sekian lama sue cari resepi tak jumpa. Ilham tiba bila tekak teringin sangat nak makan. Sue cuma mencuba kalau tak menjadi kita tahu di mana silapnya. Insyallah.. kalau buat dengan ikhlas pasti menjadi dan kena sabar ye. Sini sue kongsikan resepi yang tak seberapa untuk teman mencuba.

PANDAN CREAMY PANNA COTTA
Resepi: Sue Norrman

Bahan-bahan 
Untuk lapisan hijau - pandan
(A)
40g serbuk gelatin (halal) + 30ml air sejuk/paip

(B)
300ml susu segar
300ml krim putar (dairy)
200g gula pasir
400ml jus pandan (kalau tak ada boleh guna pandan paste sedikit + pewarna)

Cara
1) Rendam dan kembangkan bahan A terlebih dahulu. Kemudian cairkan dengan kaedah double boiler. (sue guna cawan dan rendam dalam mangkuk yang berisi air panas). ketepikan.
2) Masak bahan B sehingga mendidih dan tutup api. Masukkan bahan A tadi dan kacau sebati. ketepikan sehingga suam seketika.


Untuk lapisan putih - santan
(A)
6g serbuk gelatin @ 11/4 sdt + 1 sdm air sejuk/paip

(B)
400ml santan pekat - sue guna santan kotak (kara)
200ml air sejuk
1/2 sdt garam halus

Cara
1) Rendam dan kembangkan bahan A terlebih dahulu. Kemudian cairkan dengan kaedah double boiler. (sue guna cawan dan rendam dalam mangkuk yang berisi air panas). Ketepikan.
2) Masak bahan B sehingga mendidih dan tutup api. Masukkan bahan A tadi dan kacau sebati. ketepikan sehingga suam seketika.
3) Sediakan cawan lutsinar, tuang lapisan hijau kedalam cawan pada paras 3/4 dan masukkan ke dalam peti sejuk selama 10-15 minit sehingga permukaannya bila di sentuk tidak melekat pada tangan.
4) Keluarkan lagi dan tuangkan lapisan santan dan sejukkan kembali ke dlam peti sejuk. Biarkan ianya mengeras sepenuhnya dan bolehlah dimakan.

P/S: lapisan hijau ketika di sejuk jangan terlalu lama nanti mengeras dan ianya tidak melekat pada lapisan seterusnya!

SELAMAT MENCUBA!

 KRAM


April 14, 2016

KUIH PENYARAM LEMBUT


SALAM SEJAHTERA...
Bila tengok gambar yang nak di entri rasa teringin pula. Kuih penyaram merupa salah satu kuih tradisi kesukaan sue dan apa saja kuih lama semuanya sue suka. Bertahaun lama nya tak makan kuih ni bila balik kampung semua nak di buat. Kalau kami di kuching memang ada kuali khas untuk menggoreng nya. kuali nya kecil je warna hitam dan berat. 
Tapi kalau tak ada boleh aje guna kuali yg biasa.
Resepi ni sue dapat dari seorang kakak yang sue tertarik dengan kuih penyaram nya. Satu keunikan kuih ini kalau ianya bersarang didalam nya bererti ianya perfect. Begitulah yang sue nampak dari tekstur kuih yang akak ni share di Ig dia. memang tak salah sue pun mencuba dan ternyata ianya sangat lembut dan sedap. Rasa manis yang cukup dengan gabungan gula apong.. terima kasih buat kak Saadiah atas keikhlasan resepi yang beliau izinkan untuk sue panjangkan lagi.


KUIH PENYARAM
Resepi: kak Saadiah Kiprawi
Oleh: Sue Norrman

Bahan-bahan
(A)
500g gula apong (boleh ganti dengan gula melaka/kabong)
3 tin susu kecil air sejuk (saiz tin susu yang kecil)

(B)
1 paket tepung beras
3 tin susu tepung gandum
2/3 tin gula pasir

(C)
Sedikit minyak untuk menggoreng

P/S:- SUKATAN MENGGUNAKAN TIN SUSU YANG PALING KECIL

Cara
1) Satukan bahan A sehingga sebati. Tapis dan ketepikan.
2) Satukan rata bahan B dan tuang bahan A tadi dan kacau sebati.
3) Panaskan kuali dengan sedikit minyak menggunakan api sederhana.
4) Guna senduk kecil dan cedok adunan tepung dan goreng sehingga menjadi macam topi dan bolehlah di balikkan sebelah bahagian. Goreng sehingga habis dan toskan ada radai untuk menurunkan minyak.

 SELAMAT MENCUBA!

MEE SUP AYAM


Alhamdulillah... dan akhirnya hujan juga walaupun cuma seketika sekurang-kurangnya dapat mengurangkan jerebu yang belum berkesudahan. Resepi mee sup yang amat sempoi atas permintaan suami sue 2 hari lepas.
Biasanya sue buat mee sup menggunakan rebusan tulang sapi dengan rempah ratus gitu tapi disebabkan tak ada stok tulang dalam peti sejuk so buat yang simple je. So sue buat yang mudah dan cepat menggunakan resepi wantan mee DISINI. 
Syukur habis semangkuk dan bertambah lagi hihihi.. Kalau bab sup yang banyak rempah ratus tu memang suami sue kurang sikit makan tapi bila dah sue buat cara begini dia senyum tanda berpuas hati kot. Cuma penambahan bahan je menjadikan ianya nampak berbeza dan sue juga menggunakan mee kuning. Jom..


MEE SUP AYAM
Resepi: Sue Norrman

Bahan-bahan 
Mee kuning secukupnya - celur sekejap
Tauge - celur 
Sayur sawi - asingkan batang dan daun (Celur)
Fish ball
Cendawan - ikut suka
Tomato - jika suka
Daun bawang/ sup
Bawang goreng
Isi dada ayam yang telah di rebus - carik halus

(A) Untuk sup
1.5L air putih
2 ketul kiub ikan bilis/ ayam
Sedikit ikan bilis (anggaran dalam 1/4 mangkuk kecil)
Gula sedikit
Lada sulah sedikit (kalau suka)
1 biji bawang besar - potong 6
1/2 ketul dada ayam - cuci bersih
 
Cara
 Rebus bahan sup (A) sehingga ayam masak dan lembut. Rasakan perisa secukupnya dan bolehlah tutup api. Alih keluar isi ayam tadi dan biarkan sejuk dan bolehlah di carik halus.
 
 
Kicap Pedas
2 biji cili merah besar
5 biji cili padi
2 ulas bawang putih
50ml kicap manis
50ml kicap masin
1-2 sdm gula
20ml jus limau kasturi 

Cara
Kisar halus bahan semua dan rasakan lagi secukup. Simpan dalam kontena atau botol kaca dan simpan dalam peti sejuk untuk tahan lebih lama.
 
SELAMAT MENCUBA! 
 
KRAM

WANTAN MEE SUP SIMPLE


Assalamualaikum...
Alhamdulillah dan selamat pagi. Hari ni sue entri awal memandangkan banyak lagi urusan yang harus diselesaikan. Resepi KIV yang terpendam sebulan lamanya memandangkan masa tidak mengizinkan seketika. Seperti biasa kemana pun pergi kalau berkesempatan masak pasti sue tidak melepas peluang untuk memasak sendiri. Wantyan mee ni sue buat ketika masih berada di Kuching untuk makan malam. Resepi yang simple dan yang penting sedap!


WANTAN MEE SUP
Resepi: Sue Norrman

Bahan-bahan
Wantan mee secukupnya - celur sekejap
Sayur pak choy - cuci dan celur sekejap
Tahu goreng
Bawang goreng
Daun bawang/ sup kalau suka

(A) Untuk sup
1.5L air putih
2 ketul kiub ikan bilis/ ayam
Sedikit ikan bilis (anggaran dalam 1/4 mangkuk kecil)
Gula sedikit
Lada sulah sedikit (kalau suka)
1 biji bawang besar - potong 6
1/2 ketul dada ayam - cuci bersih

(B) Wantan Isi
10-15 keping kulit wantan fresh
1/2 mangkuk kecil isi udang*
1/2 mangkuk kecil isi dada ayam*
Sedikit lada sulah*
Garam dan gula secukup rasa*
Daun sup sedikit - cincang halus

Cara
1) Rebus bahan sup (A) sehingga ayam masak dan lembut. Rasakan perisa secukupnya dan bolehlah tutup api. Alih keluar isi ayam tadi dan biarkan sejuk dan bolehlah di carik halus.
2) Untuk bahan (B) - Kisar bahan yang bertanda (*) dan kemudian masukkan daun sup cincang dan gaul sebati. Ambil sedikit inti yang telah dikisar dan letakkan di atas kulit wantan, sapu sekeliling kulit wantan dengan air sejuk/ paip dan bolehlah dicantum mengikut citarasa sendiri sehingga habis.
3) Didihkan lagi air sup tadi dan bolehlah masukan wantan yang telah diisi dan biarkan mendidih seketika. jangan terlalu lama nanti takut kulitnya kembang dan koyak. Seeloknya masukkan wantan mengikut kuantiti yang hendak dimakan kerana kalau masukkan semua nanti lama ianya semakin  kembang.
4) Sedia untuk di nikmati bersama wantan mee dan bahan sampingan lain.

SELAMAT MENCUBA!



April 12, 2016

BUN KACANG MERAH LAGI !


SALAM SEJAHTERA..
Roti yang sue buat sebulan lepas ketika berada di rumah parents. Kali ni sue guna handwood je untuk mengguli alhamdulillah hasilnya pun cantik dan gebu sangat. Manakala intinya sue beli yang dah ready je. Mudah dan pantas kerja di buatnya. 
Resepi kali ni sue guna resepi roti sarang lebah yang sangat gebu pernah sue kongsi dulu. Jom tengok resepi...

Resepi asal DISINI




 BUN KACANG MERAH GEBU
Resepi: Sue Norrman

 Bahan-bahan
Untuk Sponge dough
200g tepung roti
1 1/2 sdt instant yis
100ml air sejuk dari peti sejuk

Doh utama
300g tepung roti
1/2 sdt garam halus
2 sdm tepung susu
50g gula kaster
1 sdm madu
1 biji telur gred A
150ml air sejuk
1 sdm plain yogurt
60g mentega/ marjerin*

Sapuan
1 biji telur - pukul hancur + sedikit susu cair/ air 
Kuaci, almond flakes dan bijan secukupnya.

Cara
1) Uli bahan sponge dough sehingga kalis dan lembut anggaran 15 minit. Kemudian letakkan doh tadi ke bekas lain dan rehatkan seketika selama 20 minit (tutup permukaan bekas doh dengan kain lembab).
2) Satukan bahan main dough kedalam mixer kecuali (*) dan sebatikan.
3) Kemudian masukkan sponge dough tadi dan uli sehingga rata dan sebati. Masukkan mentega (*) dan uli lagi sehingga elastik.
4) Rehatkan doh sehingga naik dua kali ganda anggaran 30-40 minit.
5) Tumbuk doh untuk mengeluarkan angin dan timbang doh mengikut saiz yang dikehendaki.
6) Sapu sedikit minyak pada tangan untuk memudahkan membulat dan tidak melekat. Bulatkan doh secukupnya dan masukkan inti kacang merah dan tutup serta bulatkan lagi.
*Proses rounding amat penting untuk mendapatkan tekstur roti yang gebu dan cantik. Ambil sedikit masa untuk rounding doh kalau nak bun naik dengan cantik.*
7) Letak kedalam loyang yang telah di sapu sedikit mentega/ minyak dan rehatkan lagi selama 40 minit -1 jam sehingga doh naik sepenuhnya.
*Panaskan ketuhar pada suhu 175 - 185 degrees bergantung pada oven masing-masing. Kenal pasti oven anda terlebih dahulu*
8) Sapu permukaan doh dengan telur dan tabur bahan sampingan. Bakar selama 25-30 minit sehingga kuning/ masak secukupnya menggunakan api bawah sahaja. 5-7 minit terakhir bakar menggunakan api atas bawah.

 SELAMAT MENCUBA!

KRAM



KERABU PERIA SEMPOI


ASSALAMUALAIKUM W.B.T dan salam rindu pada semua..
Alhamdulillah lama bercuti dan tak berkesempatan entri rutin masak kita. Semenjak balik kampung rasa penat dengan pertukaran jarak masa dan berehat seketika. Juga sue kurang sihat dalam 2 minggu pertama sampai kuching. 
Akan tetapi keinginan nak melaps hajat macam-macam set dalam kepala nak buat itu ini bagai. Syok juga pasal ada teman makan dan bahan pun mudah nak dapat. 
Insyallah kalau tak ada arah melintang cuti sue sampai raya tapi cuti perlepasan sekolah cuma lulus 2 bulan je hihihi.. tak apa lah bukan selalu balik kampung pun nanti pandai sendiri le jawab. So.. memandangkan KIV resepi banyak mai kita tengok resepinya..


KERABU PERIA SEMPOI
Resepi: Sue Norrman

Bahan-bahan
(A)
1 batang peria - belah buang biji dan potong nipis
Sedikit garam
Air sedikit

(B)
1-2  sdt udang kering - rendam dan kemudian cincang
2-3 biji cili padi - cincang
1 biji cili merah - buang biji dan cincang
1 biji bawang merah - tumbuk halus
1 biji bawang besar/ bombay - hiris nipis
5 biji limau kasturi - ambis jusnya sahaja
1 biji limau nipis - ambil jusnya sahaja
Gula secukup rasa
1/3 sdt sos ikan

Cara
1) Rendam bahan A dalam 20 minit kemudian cuci bersih dan toskan.
2) Ambil tuala bersih dan ambil sedikit peria tadi dan perah untuk membuang air pahitnya. Buat sampai habis dan ketepikan seketika.
3) Satukan bahan B dan gaul rata.  Rasakan secukupnya, Masam, manis dan masin untuk menambah rasa. 
4) Masukkan peria yang telah di perah tadi dan sebatikan. Sejukan terlebih dahulu atau boleh dimakan segera.

SELAMAT MENCUBA!

"Selamat Hari Raya Maaf zahir & Batin"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...