Translate

November 11, 2015

OVERNIGHT OATS


Semalam Sue bawa bekal oat ke sekolah.. Bila sampai sekolah Sue terus masukan ke dalam petisejuk bila coffee break Sue makan dan kongsi dengan kawan tapi Sue letak dlam cawan untuk dia. Tak terfikir pulak yang mereka berminat. Bila dan mencuba semua kata sedap, macam jakun je semua tak pernah tengok.
Sebenarnya ianya amat mudah disediakan dan bergantung pada citarasa sendiri. Sue masuk apa je buah dan kekacang Alhamdulillah rasanya enak sungguh.

OVERNIGHT OATS
Oleh: Sue Norrman

Bahan-bahan
350g strawberry yogurt
4 sdm quaker oat
1 sdm biji selasih
Buahan ikut suka
Kekacang 

Cara
1) Satukan semua bahan-bahan dan masukan kedalam bekas dan tutupkan.
2) Masukan kedalam peti sejuk dan biarkan bermalam. Kalau nak sedap lagi bila nak makan tambah lagi buah dan sedikit jem.

SELAMAT MENCUBA!

STICKY AND CREAMY BROWNIES


Assalammualaikum.. Alhamdulillah berkesempatan entri hari ni. Lately makin sibuk packing dan lagi 2 minggu kita akan pindah. Brownies ni Sue buat 2 hari lepas dan semalam bawa pergi ke sekolah habis semuanya. Resepi asal memang manis tapi Sue dah kurangkan gula. Itu pun masih terasa manis tapi sedap juga hihihi..
Resepi Sue tulis dalam buku resepi tapi tak tulis pulak siapa empunya. Buku resepi pun buku lama yang Sue bawa dari Malaysia. Resepi bila dah masak tak besar ye nanti kalau nak buat besar double kan kuantiti.


STICKY AND CREAMY BROWNIES
Oleh: Sue Norrman

Bahan-bahan
(A)
140g unsalted butter - suhu bilik
170g gula kaster (asal 210g)
1 sdt gula vanilla/ esen vanilla

(B)
3 biji telur A

(C)
100g dark coklat compound - Cair kaedah double boiler

(D) Ayak halus
50g tepung gandum/kek
21/2 sdm serbuk koko
1 sdt serbuk penaik

Cara
*Panaskan oven pada suhu 150 degrees* 
1) Pukul bahan A sebati (jangan terlalu kembang). Kemudian masukan bahan B satu persatu hingga sebati.
2) Guna senduk kayu, masukan bahan C dan kacau sebati dan diikuti bahan D sedikit-sedikit sehingga rata.
3) Tuang dalam loyang yang sudah di sapu mentega dan di lapik. Bakar 40-50 minit sehingga masak.
*Suhu jangan terlalu tinggi dan bergantung pada oven masing-masing*

SELAMAT MENCUBA!

KRAM
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...