Translate

Julai 02, 2016

GRILLED BEEF FOLDOVER ALA MC DONALDS


SELAMAT PAGI SEMUA...
Foldover yang sue buat 2 hari lepas ala McD lah untuk berbuka. Sendirian di rumah ok lah so masak ala kadar je. Diakhir ramadhan ini semua dah sibuk balik kampung bersama keluarga kan? Beginilah nasib kami di perantauan menghitung hari nak beraya juga. 
Berbalik pada foldover, roti arab yang sue buat sendiri tanpa masuk oven. Sue cuma guna non stik pan dan masak atas dapur aje. Cantik dan lembut juga kejadiannya. Yang lain tu sue olah sendiri mengikut citarasa yang sesuai untuk di gandingkan dengan daging. jom tengok resepi...


GRILLED BEEF FOLDOVER
Resepi: Sue Norrman


Untuk resepi roti arab juga DISINI

BAHAN ROTI
(A)
11/2 sdt instant yis
3/4 cawan air suam
1/2 sdt gula

(B)
350g tepung roti (boleh juga guna tepung gandum)
1 sdt serbuk penaik
3/4 sdm gula halus/ pasir
1 sdt garam
3/4 cawan air suam
2 sdm minyak zaitun/ minyak masak biasa*

Cara
1) Satukan bahan A dan biarkan sehingga yis kembang.
2) Masukkan ke dalam bread maker atau mixer dan masukkan bahan B kecuali yang bertanda (*) sedikit-sedikit dan masukkan air sehingga sebati. 
3) Bila dah sebati baru masukkan (*) dan uli sehingga lembut dan elastik.
4) Rehatkan doh sehingga naik 2 kali ganda. Tumbuk doh untuk membuang angin dan boleh lah dibahagi kepada 6.
5) Tabur sedikit tepung di dalam tray dan bulatkan doh tadi. Tabur lagi sedikit tepung diatas doh yang telah dibulat dan tutup dengan kain.
6) Rehatkan lagi doh selama 20-30 minit.
7) Ambil satu doh dan giling nipis sebesar yang dapat dan cucuk dengan garfu di permukaan doh tadi.
8) Panaskan non stik pan dengan api sederhana sehingga panas dan letak doh tadi dan masak selama 5-8 minit sehingga ianya keperangan dan balik lagi sebelah sehingga masak. Buat sampai habis.


BAHAN DAGING
300g daging cincang
1/2 sdt lada hitam
1/2 sdt kryddpeppar/ mixed spice
1 sdm whipping krim/ susu segar
1/2 ketul kiub lembu
Garam dan gula secukup rasa

Cara
1) Kisar semua bahan menggunakan food processor sehingga daging hancur sepenuhnya.
2) Kemudian padatkan menjadi seketul macam doh dan digiling. Lapik dengan plastik supaya tidak melekat atau bahagi kepada beberapa ketul dan tekan dengan jari menjadi kepingan daging burger gitu.
3) Panaskan pan dengan sedikit mentega dan letak 2-3 keping daging tadi. Masak sehingga keperangan dan tutup api.
(Boleh juga guna daging burger yang dah sedia ada dijual di supermarket)


SOS PEDAS
Bahan-bahan
3 sdm plain yogurt
1-2 sdm sour cream
2-3 sdm fresh milk
1 sdt mayonis
1 sdt cayenne pepper
1/2 sdt serbuk cili
1-2 sdt jus lemon/ lime/ limau kasturi
1 sdm pickled cucumber - cincang halus (ada jual di supermarket. Kalau tak ada guna timun biasa, buang empulur tengah dan cincang halus)
Garam sedikit
2-3 sdt gula

Cara
1) Satukan semua bahan-bahan dan rasakan secukupnya. 
2) Kalau masih pekat tambah lagi sedikit susu segar dan rasanya mesti manis sedikit.
3) Sedia untuk digunakan dan lebihan boleh di simpan di dalam peti sejuk.



SELAMAT MENCUBA!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...