Translate

Januari 24, 2016

AGAR-AGAR LAICI KANG


Hi!!
Seperti biasa kiv resepi ini lah jadi nya. Walaupun cuaca sejuk tapi anak tekak tetap juga nak makan yang sejuk-sejuk. Lebihan laici kang yang sue buat 2-3 hari lepas dan dijadikan agar-agar pula. 
Tak sangka sedap sangat dan memenuhi citarasa tekak lol. Kita pun buka nya pandai sangat tapi oleh kerana semangat nak mencuba tu kuat hasilnay pun memuas hati. 
Rasanya pun tak kurang macam kita makan yang ala-ala sup gitu. Cuma cara nya untuk menimbulkan longan sue buat cara layer dan letak buahan pada setiap layer dan kejadian yang cantik (angkat bakul sendiri). Jangan marah!..  Sukatan dari awal sue masuk je bahan-bahan tak ada sukatan so resepi ni agak-agak ye. So jom tengok resepi..


AGAR-AGAR LAICI KANG
Resepi: Sue Norrman

Bahan-bahan
(A)
1300 ml air putih
50g gula batu putih/ perang - agak-agak ye
1/2 cawan longan kering
10 biji kurma merah/ red dates
10-15 ketul manisan buah kundur
1 helai daun pandan - simpul 

(B)
Jus buah longan 
1 sdm rata serbuk agar-agar 

  (C)
Biji selasih secukupnya - rendam kembang
2-3 biji kembang semangkuk - rendam
1 tin buah longan - asingkan jus dan buahnya
1/2 biji oren - ambil isi dan potong kecil 


Cara
1) Rebus bahan A sehingga gula hancur dalam 10-15 minit menggunakan api sederhana untuk mendapat rasa buahannya.
2) Kemudian tapis rebusan buah tadi biarkan suam seketika.
3) Masukan bahan C, jus longan kedalam air rebusan buah yang telah di tapis tadi dan rasa kemanisan dan kalau kurang manis tambah lagi gula batu dan masukan serbuk agar-agar.
4) Masak lagi sehingga mendidih dan tutup api.
5) Sedia kan acuan terpulang nak guna acuan apa. Ambil 3-4 cawan agar dan tuang kedalam acuan. Susun buah longan, tabur biji selasih dan biarkan suam dan mengeras sedikit. Jangan terlalu keras nanti ianya tidak melekat dan terbuka bila di potong.
6) Bila dan mengeras sedikit, carik permukaan dengan garpu dan ambil lagi  2-3 cawan agar-agar panas dan tuang perlahan-lahan pada lapis pertama tadi. Tabur kembang semangkuk dan buah oren. Biarkan mengeras seketika dan ulang proses yang sama dan akhir sekali masuk red dates dan manisan kundur kalau suka.
7) Biarkan sejuk suhu bilik dan bolehlah di masukan kedalam peti sejuk dan sejuk sepenuhnya.

P/S:- Untuk menyejukan setiap lapisan, letak loyang kedalam loyang yang lebih besar dan letak air bersama ais batu.

SELAMAT MENCUBA!


FOCACCIA BREAD


SELAMAT PAGI!
Hari ni sue entri awal sekejap lagi nak keluar beli barang dapur. Biasa beli stok untuk seminggu memandangkan masing-masing sibuk bila hari bekerja. Begitulah rutin tiap minggu dan tiap pagi masak buat bekalan suami lunch di pejabat. 
Tiada istilah malu atau tak klas kalau bawa bekal ke pejabat disini. Nak makan di restoran bukan nya murah dan menjadi kelaziman mereka disini bawa bekal untuk lunch atau sarapan pagi. Walau berpangkat sekali pun mereka tetap bawa bekal ke pejabat. Jadinya pepagi dah masak kalau tidak pun suami sue bawa sandwish dan salad kalau penat hihihi.. Syukur juga ada penjimatan!
 Ok.. so resepi yang amat mudah dan sedap buat cicah dengan sup atau jadi sandwish.

FOCACCIA BREAD
Resepi: Sue Norrman

Bahan-bahan
(A)
200g tepung roti
1 sdt instant yis
1 sdm madu
2 sdm minyak zaitun + sedikit bawang beasr cincang - tumis hingga bawang layu
1/3 sdt garam
150 ml air suam

Sapuan atas doh
1 sdm minyak zaitun + 1/3 sdt daun thyem kering + 1/3 sdt rosemary kering - masak dalam 1-2 minit sahaja.
Cherry tomato secukupnya

Cara
1) Uli bahan A hingga elastik dalam 30 minit dan rehatkan sehingga doh naik 2 kali ganda.
2) Tumbuk doh untuk membuang angin. Tabur sedikit tepung pada papan pencanai dan giling doh menjadi rectangular.
3) Sediakan dulang pembakar atau loyang segi, sapu sedikit minyak dan letak doh yang telah digiling tadi dan cucuk dengan chopstik permukaan doh dan sapu dengan minyak zaitun yang telah dimasak tadi.
4) Susun cherry tomato dan rehatkan lagi sehingga naik dalam 30-40 minit.
5) Preheat oven pada suhu 170-180 degrees selama 10 minit dan bakar selama 15-20 minit menggunakan api atas dan bawah sehingga permukaan roti keperangan.
6) Keluarkan dari oven dan sapu sedikit mentega supa ianya tidak kering.

SELAMAT MENCUBA!

KRAM




ONION & MUSHROOM SOUP


ASSALAMMUALAIKUM.. 
Alhamdulillah hari ni cuaca kembali seperti biasa berbanding semalam suhu ke tahap minus. Salji membeku semua dah cair tapi masih di kategori sejuk juga hihihi.. Bila cuaca sejuk begini pastinya sup panas yang paling sedap buat santapan. Malam tadi sue cuma masak sup dan bakar roti buat makan bersama sup. Walaupun simple tapi cukup mengenyangkan..

ONION & MUSHROOM SOUP
Resepi: Sue Norrman

Bahan-bahan
(A)
2-3 biji bawang besar - belah 2 dan hiris nipis
10 biji cendawan butang - cincang halus 
1/2 batang batang saleri - hiris nipis
1 sdm minyak zaitun
1 sdm mentega
1 sdt gula perang

(B)
600-700 ml stok daging atau guna air tambah kiub lembu
Sedikit serbuk lada hitam
1 helai daun bay 
Sedikit daun thyem kering
Garam secukup rasa

(C)
100ml krim putar/ whipping krim
Sedikit tepung jagung + sedikit air untuk memekat

Cara
1) Bahan A- Panaskan minyak dan mentega menggunakan api sederhana dan masukan gula. Kacau sehingga gula hancur dan masukan bawang, cendawan dan batang saleri. Tumis sehiungga bawang layu dan keperangan.
2) Kemudian masukan bahan B dan biarkan mendidih dalam 5-8 minit dan secukup rasa.
3) Masuk bahan C, krim terlebih dahulu dan biarkan mendidih 1 - 2 minit dan tutup api. Baru masukan bancuhan tepung jagung. Agak-agak ye jangan terlalu pekat.

SELAMAT MENCUBA!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...