Jun 21, 2015

SAMBAL SEDAP UNTUK GORENGAN



Nak cerita pasal sambal pasti semua tahu buat kan tapi ada kelebihan membuatkan sambal ni lebih sedap. Sambal ni resepi dari tukang masak restoren Sue dulu. Mamat ni asal dari Pattani tapi keluarganya berhijrah ke Malaysia dan dia belum lahir lagi. Asal keluarga dia memang pandai masak. Dari situ lah Sue Suka masuk dapur tengok bahan- bahan yang diarang sediakan  untuk masak.  Kat restoren  kita ada 3 tukang masak. Mamat ni memang khas masakan Thai dan seafood, sorang lagi masakan Indonesia dan yang sorang masak lokal di bantu Sue sendiri. Dari situlah timbul minat mendalam bila tengok  pelanggan datang dan menjamu selera dengan satu kepuasan. Banyak yang Sue pelajari Insyallah akan Sue kongsikan nanti. Sambal ni sedap untuk semua jenis tumisan termasuk nasi goreng. Lebih-lebih lagi nasi goreng ala Thai campur sikit tomyam paste.. Sodap.. Nak tahu rahsianya.. Jom..


SAMBAL SEDAP UNTUK GORENGAN
Oleh: Sue Norrman

1 biji bawang besar.*
2 biji bawang bombay*
4 ulas bawang putih*
1 batang serai*
Halia sebesar ibu jari*
2 sdm cili giling
Belacan sebesar ibu jari
1 sdm budu
Minyak secukupnya untuk menumis

Cara:-
1) kisar halus bahan yang bertanda (*).
2) Panaskan minyak dan goreng belacan hingga garing dan masukkan bahan kisar tadi dan kecil kan api. Kuar sebati.
3) Tambahkan minyak kalau tidak cukup. Sambal ni mesti lebih minyak supaya masaknya sekata dan sedap.
4) kuarlagi supaya tak hangus dan bila kelihatan bawang dah layu dan pecah minyak masukkan cili giling tadi dan kuar   lagi. Masak sampai cili masak dan kemerahan serta pecah minyak baru masukkan budu.
5) Kuar lagi  samapai sambal kelihatan pekat dan minyak naik semua.
5) Tutup api dan sejukkan. Masuk dalam bekas dan boleh di simpan dalam petiais.




Itulah rahsianya yang tersirat. Sue guna sambal ni sampai sekarang untuk goreng mee, nasi dan mana yang cun untuk sambal ni. Biasa kita terfikirkan  halia dan serai untuk goreng nasi pasti rasanya lain tapi bila guna sambal ni gorengan jadi sedap. Sambal ni juga sedap untuk buat ikan bakar cuma perlu kita tambah air asam jawa, garam dan gula untuk mencukupkan rasanya. 
Selamat Mencuba.




                                                                                              KRAM







"Selamat Hari Raya Maaf zahir & Batin"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...