Julai 07, 2015

SPAGHETTI CARBONARA AYAM DAN CENDAWAN



Alhamdulillah.. Menu yang sempoi untuk berbuka semalam. Carbonara memang favourite Sue tapi suami pula suka yang bolognese. Kalau masak spagetti kena tanya dulu dan sudah pasti tahu jawapannya. Tak pe lah selera dan citarasa seseorang berbeza. Semalam mood hilang bila nak membaking kita keluarkan butter 1 kg dari fridge kira nak kasi lembut  cepat lah konon. Kita memandai letak kat veranda. Tak sampai 15 minit bila Sue keluar nak ambik semua dah meleleh jadi macam minyak.. Punyanya sedih tapi nak buat apa benda dah terjadi. Kesilapan yang tanpa sengajakan. Lately cuaca sini panas melulu sampai 38 degree. Lepas tu jadi satu kerja pula bertambah.   Redha dan anggap itu bukan rezeki kita...  Bila mood melayang masak pun apa ada je. Nak masak lauk pun malas. Kerja yang paling mudah masak ni je lah kan. Resepi sempoi ni memang tak banyak guna bahan dan sedap di tekak Sue dan Sue dapat dari sahabat lama Sue di Miri. Dia bagi bahan-bahan yang di perlukan dan Sue olah sendiri. Dia bekerja jadi amah di rumah mat salleh. Banyak ilmu yang dia dapat dan bila majikan baik senang untuk kita bergerak. Bini matsalleh tu memang baik dan Sue pernah datang rumah dia 2-3 kali bila sahabat bawa pergi rumah tolong dia masak kalau ada keramaian di rumah majikan dia. Rugi tau kalau tak mencuba..  


SPAGHETTI CARBONARA AYAM DAN CENDAWAN
Oleh: Sue Norrman

Bahan-bahan
200gm spaghetti pasta
1/2 ketul dada ayam - hiris nipis
1/2 tin cendawan butang - hiris sedang
2 ulas bawang putih - cincang halus
1 biji kuning telur
1/3 cawan double krim
1/2 cawan parmesan cheese - parut
1 sdm minyak zaitun 
1/2 sdt oregano
Garam dan lada secukup rasa

Cara
1) Didihkan air bersama garam dan minyak sedikit sehingga mendidih. Masukan spaghetti dan rebus hingga masak. Jangan terlalu lama takut pasta kembang dan akan menjadi lembik. Seeloknya ikut arahan merebus dari belakang paket.
2) Bila dah cukup masak, buangkan air dan toskan. Alirkan dengan air sejuk, ketepikan.
3) Sebatikan krim dan kuning telur. Ketepikan.
4) Panaskan minyak zaitun dan masukan isi ayam dan cendawan. Tumis hingga ayam bertukar warna dan masukan bawang putih dan oregano. Kacau lagi hingga bawang masak dan masukan spagetti.
5) Kacau sebati, masukan garam dan lada secukup rasa.
6) Akhir sekali masukan krim gaul sekejap dan masuk lagi parmesan cheese. Sebati semua dan tutup api.
7) Boleh di hidang dan tabur daun parsley fresh.

Selamat Mencuba!




KRAM


RAWON IGA@ DAGING SAPI / INDONESIAN BLACK BEEF SOUP


Iftar day 18#  Sendirian di rumah boleh lah masak ala kampung gitu. Nafsu ramadhan ni kalu di turut semua nak di makan. Mula nya ingin nak makan TomYam tapi takut sakit perut kalau pedas. kita godek freezer apa yang ada. Terjumpa tulang sapi dan daging yang Sue beli 3 minggu lepas bersaama oxtail. Termenung ku sendiri fikir nak masak apa tulang tu. Kalau sup biasa agak sama je rasanya kot. Teringat dengan kawan indon yang selalu bawa Rawon sapi ke sekolah bila ibu-ibu menunggu anak-anak balik sekolah dan kami makan bersama kalau anak-anak ada kelas tambahan. Asal kawan ni dari sorabaya dan macam-macam makanan dia bawa tapi pedas banget semuanya. Semuanya tinggal kenangan dan dia pun dah balik ke sorabaya mengikut suami balik bertugas di tempat asal. Dia ada bagi resepi tapi Sue tak pernah buat sendiri dan semua buku resepi masih di miri. Biarlah untuk simpanan anak-anak. Biasa kalau kami nak makan beli bahan dan suruh dia masak je. Sue cuba cari di cik gugel rawon sedap dan menjumpai blog dari dapur mbak DIAH DIDI . Inilah kali pertama Sue cuba buat sendiri tapi ada yang Sue derhaka dengan resepi asal memandangkan bahan yang tak ada bersama Sue di sini. Maaf ya mbak Didi tapi resepnya enak sekali. Tak di nafikan memang sedap rasa supnya. Untuk memudahkan Sue guna pressure cooker tak terlalu lama sangat masak dan dagingnya empuk. Tak percaya cuba lah resepnya..


RAWON IGA@ DAGING/ INDONESIAN BLACK BEEF SOUP
Oleh: Sue Norrman

Bahan-bahan
500 gram daging sapi
1300 ml air
4 lembar daun limau purut(buang tulangnya)
1 batang serai - ambil putih sahaja(ketuk)
1 batang daun bawang -potong 1 cm
1/2 sdt serbuk ketumbar (Sue tambah)
1 sdt serbuk jintan putih (Sue tambah)
1 1/2 sdt teh garam
1-2 ketul kiub lembu
1/2 sdt lada sulah
1/2 sdm gula merah
3 sdm minyak untuk menumis

Bahan kisar Halus
7 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1-2 sdt kicap pekat (Sue tambah pengganti bauh keluak)
3 biji buah keluak (sue tak guna pasal tak ada)
1 cm kunyit hidup - bakar
3 biji buah keras 

Bahan Sampingan:
sambal terasi/belacan
keropok udang
Tauge
Telur asin

Cara Memasak
1) Rebus daging dengan air sampai empuk dengan api kecil sehingga sukatan air rebusan menjadi 1000 ml.
2) Tumis bahan kisar, daun limau dan serai sampai naik bau. Kemudian masukan ketumbar dan jintan putih. Tumis hingga pecah minyak.
3)Tambahkan daun bawang dan kacau rata.
4) Tuangkan bahan tumisan ke dalam rebusan daging. Masukkan garam, lada sulah dan gula merah. Masak sampai pekat.

 Selamat Mencuba!




Makan dengan nasi panas dan Sue tambah kicap pedas becili untuk cicah daging. Hmmmmm... Nak cakap apa ye? Tak terkata dan MEMANG SEDAP!!





KRAM

"Selamat Hari Raya Maaf zahir & Batin"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...