Januari 02, 2019

CREME BRULEE ... enak sekali !!




ASSALAMUALAIKUM!

Selamat petang semua.. apa khabar?

Semoga semua ceria dan seperti biasa rutin persekolahan sudah bermula sudah pasti semua nya sibuk kan?
Kami di sini cuti sekolah lama lagi di mana cuti panjang untuk sekolah adalah pada summer nanti. Sekarang cuma cuti christmas dan tahun baru sahaja.

Seperti biasa kalau tahun baru di sini memang meriah dan salah satu menjadi sambutan tradisi dan supermarket semua tutup setengah hari sahaja. Dan En pun dah mula kerja setelah cuti panjang balik dari out statian disember lepas. Insyallah kalau tak ada arah melintang EN akan ke Detroit lagi pada hari isnin depan. Tinggal lah SN sendirian lagi hihi..

OK!! CREME BRULEE dessert untuk tahun baru kita semalam dan ianya sangat sempoi dan enak sekali. Pasti tahu kan keenakan dessert yang satu ni. memang tak pernah jemu makan walaupun 2 bekas rasa nak lagi lebih lagi kalau sejuk sejuk hmmm Enjoy!!

Kali ni SN buat kurang manis di sebabkan SN dalam fasa diet dek kerana ingin nak makan terpaksa cheat juga hahahaa.. Alhamdulillah tak muak sebab tak manis kan. Untuk resepi yang sedia ada boleh tengok DISINI cuma SN olah lagi untuk jadi lebih pekat. 

Jom tengok resepi!!



CREME BRULEE
Resepi: Sue Norrman


Bahan-bahan
A.
8 biji kuning telur
4 sdm gula kastor/ pasir

B.
800ml whipping cream
1 batang vanilla pod - belah dan kikis biji, masukan kedalam krim beserta kulitnya sekali.

*kalau tak ada boleh guna esen vanilla 1 sudu teh*

C.
Raw sugar/ brown guls halus/ gula kastor untuk taburan atas/ burn


Cara:

1. Preheat oven 150 degree api atas bawah.

2. Kacau sebati bahan A sehingga gula hancur sahaja. Ketepikan.

3. Masak bahan B menggunakan api kecil sehingga mendidih sekejap dan terus padamkan api dan alih keluar vanilla pod.

4. Ambil sedikit krim yang telah di masak tadi masukan ke dalam adunan telur dan kacau sebati. Ambil lagi dalam 2 senduk dan kacau rata kemudian tuangkan perlahan lahan ke dalam krim dan sambil di kacau sehingga sebati.

5. Buang buih di atas krim dan rehatakan sehingga pekat seketika selama 5 minit.

6. Tuang ke dalam ramekin terpulang pada saiz yang di suka yang telah di susun di dalam dulang.

7. Masukan ke dalam oven dan tuang air panas ke dalam dulang dan bakar selama 30-35 minit.

8. Keluarkan dan sejukan sepenuhnya. Tabur gula dan guna orch untuk membuat caramel.




SELAMAT MENCUBA!
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...