Ogos 21, 2016

STICKY CARAMEL COCA-COLA CHICKEN WINGS


SELAMAT PETANG....
Hari ni sue teringin nak makan sticky caramel chicken letak coca cola pula.. Entahlah selepas beransur sihat tekak nak makan macam-macam pula. Ni sebenar percubaan je tak nak tengok penghujungnya bila air cola beransur kering tak sangka sedap weiii.. Tak caya boleh cuba uolls.

Resepi yang simple tapi rasanya lumayan buat ratah atau makan dengan nasi panas. Cuma satu sue pesan kalau bila air cola dah di masukkan ke dalam ayam,  api kena kecil dan ayam kena selalu di balik. Begitu juga kuahnya kena selalu di kacau takut kejadian karamel menjadi hitam dan tidak rata pasalnya dalam air cola ada mengandungi gula so gula itu yang menghasilkan sticky dan karamel. Kena sabar ye kalau nak mendapat ayam yang moist dan karamel yang sedap... Jomm


STICKY COCA-COLA CARAMEL CHICKEN
Resepi: Sue Norrman

Bahan-bahan
(A)
5 ketul kepak ayam - potong 2 (cuci bersih)
1 inci halia - tumbuk halus
2 ulas bawang putih - tumbuk halus
1/2 sdt lada hitam - tumbuk halus
Sedikit serbuk cili
1 sdm madu
1 sdt kicap cair
1/2 sdt kicap lemak masin

(B)
11/2 sdm marjerin/ mentega/ minyak masak

(C)
200 -300ml coca-cola

Cara
1) Gaul sebati bahan A dan perap 20-30 minit.
2) Panaskan pan (tak kesah apa pun terpulang nak guna apa) dan masukkan bahan B. Biarkan ianya cair dan masukkan perapan ayam tadi dan masak menggunakan api sederhana.
3) Masak ayam sehingga keluar airnya dan balik sebelah  sehingga kuning. Akan nampak ayam kembang dan lanjutkan lagi masak sehingga kuanya pekat.
4) Masukkan bahan C kecilkan api dan masak sehingga air cola pekat dan sticky. Pastikan ketika mereneh ayam mesti selalu di balik supaya ayam masak rata.
5) Bila air cola dah pekat dan bertukar warna keperang tutup api. Boleh di taburkan bijan kalau suka dan sedia di nikmati.

SELAMAT MENCUBA!


Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...