Ogos 12, 2015

TALAM LABU SEDAP




Semalam kita menalam lagi. Lebihan labu dalam peti sejuk dah seminggu so takut lama labu jadi kecut. Talam Ni memang sedap dan Sue Guna resepi asas yang sama untuk buat talam gula apong DISINI cuma sue tambah tepung hoen kwee dalam adunan labu. Sue buat 1/3 adunan je untuk acuan 6 inci sekadar makan berdua dan selebihnya Sue masuk freezer dan bila nak makan just masuk micro dan sembur air sikit. 
Sememangnya Sue peminat talam tapi kadang tu sedih bila beli rasanya nya sejuk dan tak lemak. Cuma nampak cantik pada luaran je. Kadang terfikir juga mustahil si penjual tak merasa apa yang depa nak jual kan. Memang mengharapkan hati tapi itulah resam berniaga. Apa pun dalam urusan jual beli kena jujur dan kalau berniaga semata-mata nak ambik untung memang rezeki tak panjang. 
Kita kena fikir juga si pembeli dan apa yang kiuta rasa pasti mengundang dosa kalau kita bercakap perihal si penjual menjual semata-mata nak untung kan? So.. mai kita tengok resepinya..



TALAM LABU SEDAP
Oleh: Sue Norrman

          Bahan-bahan         
1 gelas tepung beras
1/2 gelas tepung kanji (Sue guna tepung ubi)
2 3/4 gelas santan pekat
150-170g gula pasir(Sue guna 170g kerana gula disini tidak begitu manis)
150g labu- rebus dan lenyek halus atau kisar 
1 sdm tepung hoen kwee
Sedikit gula dan garam
Sedikit pewarna kuning (Guna gelas yang sama untuk sukatan santan dan tepung)

Cara
*Panas kukusan terlebih dahulu dan lapik dengan kain pada penutupnya*
1) Ambil 1 gelas santan dan di bancuh dalam tepung- ketepikan.
2) Lebihan santan 1 3/4 gelas tadi di masak tapi jangan sampai pecah minyak.
3) Tuang santan yang di masak tadi ke dalam bancuhan tepung. Kuar sebati dan bahagi kepada 2 bahagian.
4) Satu bahagian masukan sedikit garam dan gula(putih). Satu bahagian lagi masukan tepung hoen kwee dan gula. Kuar hingga gula larut baru masukan labu dan pewarna kuning sedikit. Sebatikan.
5) Sapu sedikit minyak dalam loyang dan lapik dengan plastik untuk memudahkan di angkat keluar dari loyang.
6) Kukus putih dahulu selama 15 minit dan kemudian kukus pula adunan labu. Ketika mengukus
adunan labu, tutup loyang dengan aluminum dan kukus lagi dalam 20-25 minit hingga masak.
7) Sejurus tempoh tamat terus bukan kan aluminium supa air tidak menitik pada permukaan kuih.
8) Biarkan sejuk betul-betul baru dipotong menggunakan pisau plastik. 

SELAMAT MENCUBA!


KRAM
 
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...