Jun 30, 2017

Laksa Penang Tersangat Sedap


Selamat petang!!

SN kembali lagi selepas usai sarapan. Alhamdulillah craving satisfied setelah lama tak makan laksa. Sebenarnya tak lama mana pun rasanya 2 bulan kot tapi anak tekak memang nak makan laksa penang juga. Walaupun serba kekurangan bahan untuk membuat laksa yang menetapi citarasa tapi ianya bukan penghalang. Bunga kantan, pitis, asam gelugor, kiub bilis SN bawa dari Malaysia tempoh hari. Ikan kembung pula memang tak ada jual di sini ada pun hanya yang frozen dari Thailand.

Laksa Penang atau assam laksa mana mana pun ok merupakan laksa yang paling SN suka berbanding laksa yang lain. So SN masak mengikut anak tekak sendiri. Sepanjang 5 bulan berada di kuching tiap bulan SN akan buat dan lebih kuah SN frozen untuk makan kemudian. Terutama anak sedara SN yang suka sangat makan laksa ni. Kalau sebut pasal laksa memang dia tak akan makan nasi. 3-4 kali sehari pun dia boleh makan. Kalau dah lama dia tak makan mesti dia akan tanya SN kenapa tak buat kuah laksa lagi. Itulah kalau dah minat memang tak bosan makan lebih lagi kalau pedas dan masam.. hmmmm.. Sedap!!

SN nak cerita pasal ikan pula, di sebabkan tak ada ikan kembung so SN guna ikan sardin yang besar atau kami di sini panggil mackerel. Semalam SN beli yang fresh di supermarket memandangkan tempat yang SN selalu beli tu tutup. Ya Allah.. terkejut dengan harganya 139kr = RM70 sekilo berbanding dengan tempat yang SN selalu beli 70kr = RM35 sekilo. Di sebabkan nak makan SN ambil 2 ekor total 100.39kr = RM50 tak sampai 1 kg lagi. Tak apa lah nak baut macam mana memang dah sedia maklum barangan di sini semua mahal dan gst 12 - 25% bergantung pada barangan. Selebihnya SN campur Makerel dalam tin ayambrand dari Malaysia. Alhamdulillah.. Kuah yang menepati citarasa dan pekat seperti yang SN selalu buat. Resepi SN ambil dari dapur CHE MAT dan gerenti sedap!


LAKSA PENANG
By: Sue Norrman


Bahan bahan
500 g ikan kembong, siang, cuci bersih dan toskan - SN guna ikan mackerel
3 camca makan petis*
3 camca besar air*(*dibancuh rata)
2 liter air
4 - 5 keping asam gelugor
15 tangkai daun kesum
1 kuntum bunga kantan (mat guna 2)
2 camca besar gula
Garam secukup rasa
150 g bawang merah *
1 ulas bawang putih*
2 cm belacan*
15 tangkai cili kering, direndam*
3 batang serai, dihiris*
1 cm kunyit hidup*(*dikisar halus)

Bahan Lain
Mee laksa
Bwang besar, hiris halus
Daun pudina, hiris
Nenas, dihiris
Timun, dihiris
Hirisan cili merah
Belahan limau kasturi
Taugeh
Telur rebus dibelah 2

Cara
  1. Rebus ikan dengan asam gelugor hingga masak. Asingkan tuang dan isi, tumbuk isi ikan hingga hancur dan masukkan kembali dalam air rebusan. Kisar halus tulang ikan, tapis dan masukkan dalam air rebusan ikan tadi.
  2. Bubuh bahan2 kisar halus, daun kesum, bunga kantan, petis, gula pasir dan garam secukup rasa. Masak dengan api perlahan hingga kuah agak pekat.
  3. Isikan laksa dalam mangkuk sesuai, susun bahan2 lain dan tuangkan kuah panas tadi, perah jus limau kasturi sebelum dimakan...Sedappppppp!!!!!!!!
SELAMAT MENCUBA!

KRAM
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...