September 03, 2016

CLASSIC APPLE POT PIE


ASSALAMUALAIKUM...
Hari ni sue tak masak apa pun hanya makan pie saja. Buah epal yang sue ambil belakang rumah dan banayak epal yang jatuh. Autumn dah tiba dan daun2 kebanyakan dah kuning dan luruh. Semalam jiran sue datang rumah hantar buah plum yang dia tanam dan sue suruh pula dia petik epal sendiri. Alhamdulillah dia sudi dan sue suruh bagi dengan anak2 dan jiran sebelah rumah dia juga. Kalau tak di ambil sayang dan yang jatuh pun cik tupai tak larat nak makan.

Pie ni sue buat dalam remikin je senang nak cedok dan makan bersama vanilla whiiping cream. Sedap juga mudah dan jimat masa tak payah nak menggiling doh. Resepi doh memang sue selalu guna untuk membuat pie yang manis ada di entri (PAI) tapi kali ni sue buat dalam pot begini jadi crumble dan rangup.

OK... sini sue sekadar nak kongsi dengan teman semua pokok epal yang tak seberapa tapi Alhamdulillah masih banyak mengeluarkan hasil walaupun dirinya  dah di mamah usia. Pokol epal ni bukan yang jenis cangkuk sebab tu ianya besar dan rendang... Jom ronda cuci mata..


Hihihi... Ni lah pokok epal tepi dan belakang rumah. Pokok yang depan tu hasilnya tak berapa banyak tapi buahnya besar2 dan manis. Manakala yang tengah boleh lah banyaknya dan jenis epal hijau. Tak tahu pulak nama epal2 ni. Yang pasti setiap epal memang ada nama tersendiri. Tepi rumah  ni juga lah tempat sue selalu duduk ambil angin dan relek tapi sekarang dah tak syok lagi pasal cuaca dah sejuk.



Tengok yang kat atas tanah tu hari2 banyak yang jatuh. Di belakang pokok epal tu ada pokok Plum dan hazelnut tapi tadi lupa nak snap. Insyallah nanti kalau ingat sue ambil gambar pokok hazelnut ye.



Kalau ada budak2 memang seronok lah mereka tinggal petik je kan. Memang bila dah buahnya membesar dahan pun jatuh. Tiap2 pagi sue akan sapu dan buang epal yang dah di makan tupai dan membersih supaya ianya tak terlalu banyak dan busuk. Sambil tu jalan2 cuci mata padahal tak ada yang specialnya pun hihi..




Zoom sikit >> tengok jelas ni lah rupanya... Pokok epal ni buahnya hijau dan kemerahan sedikit. Kalau tak tahu memang fikir belum cukup tua tapi sememang buahnya begitu. Buat ulam pitis rojak sedap weiii...




Yang ni pokok epal yang tengah dan buahnya begini lah. Kalau tak ambil ni memang malam anytime jatuh tu. Dah cukup tua dan boleh di petik dah.




Haaaaa..... Ini pulak yang sue ambil tuk buat pie dan ulam dengan pitis rojak. Nak berulam hari2 mana larat kan dan esok nak ambil lagi buat jus pula. 

So.... jom tengok resepi pula..
 


CLASSIC APPLE POT PIE
Resepi: Sue Norrman

Bahan-bahan
(A)
180g tepung gandum
80g gula kaster
1 sdt serbuk penaik
1/4 sdt garam

(B)
170g mentega/ marjerin - cairkan


FILLING
2-3 biji epal merah/ hijau - buang kulit dan potong nipis (buang biji)
Raw sugar atau gula perang secukupnya.
Sedikit serbuk kayu manis


Cara
*Panaskan oven pada suhu 150 - 160 degrees. Sediakan remikin atau pai plate kecil 2-3 biji*

1) Satukan bahan A dan ketepikan.
2) Cairkankan bahan B dan tuang terus ke dalam bahan A.
3) Gaul sebati sehingga menjadi doh dan suam.


4) Ambil sedikit dan tekan dengan garpu sehingga rata untuk base.


 5) Masukkan epal secukunya (tabur) diikuti gula dan serbuk kulit kayu manis. 



 6) Tutup permukaan epal/ remikin dengan doh tadi seperti gambar di atas. Doh agak lembab dan sebaiknya guna garpu dan ianya seakan crumble.

7) Bakar selama 25 minit menggunakan api bawah dan tambah lagi 15 minit menggunakan api atas bawah sehingga keperangan dan masak. Bergantung pada oven masing-masing.

SELAMAT MENCUBA!



KRAM




Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...