Ogos 23, 2016

KASTAD DAN MIXED BERRY CREPES... wallah sedap!


SELAMAT PETANG SEMUA...
Alhamdulillah craving satisfied itu yang terbaik untuk melunaskan keinginan ya dak? Terjebak juga akhirnya walaupun hanya menggunakan mixed berry. Nak dapat durian memang susah sekali ada pun hanya seminggu sekali saja datang dari thailand itu pun siapa dulu dia lah yang dapat. Sue pernah beli sekali itu pun kebetulan mereka baru keluarkan sayuran yang baru sampai. Rezeki lah kiranya tapi harga ya ampun nanggis dulu tapi dek kerana terlalu ingin pejam mata je. Satu kontena ada 3 ketul  rm40 tapi rasanya memang manis dan sedap juga  isinya kuning tapi bukan musang king. Durian thailand local kata tokey kedai. Tapi sekarang susah nak dapat cuma ada yg frozen saja.

Tak apa lah Insyallah nanti ada rezeki kita buat lah walaupun dapat sekutul 2 crepes. Begitulah fenomena sekarang kalau musim durian semua berebut membeli durian untuk membuat durian crepes dan sebagainya. Itulah yang menjadikan tidak keruan  bila on Fb memang durian crepes lalu lalang di wall.

So... durian tak ada kita buat mixed berry je pun sedap. Sue olah sendiri dengan menambah krim kastad dan menggunakan cream chantilly. Cream chantilly ni takde yang specialnya cuma penambahan gelatin untuk stabilized krim saja kot2  terlebih pukul inya tak cantik. Untuk kulit crepes sue menggunakan 5 jenis tepung hasil dari dapur WATI. Memang sedap sekali lebih lagi krimnya sejuk secukupnya memang tak toleh lagi. Nak cuba jom...


KASTAD DAN BERRIES CREPES
By: Sue Norrman


Kulit Crepes
(Dapat dalam 5 keping anggaran 70ml++ setiap satu crepe. Guna pan 18-19cm)

Bahan-bahan
20g tepung gandum
10g tepung kentang
10g tepung ubi
10g tepung jagung
10g tepung kastad
1 biji telur gred B
1 sdm minyak masak
1 sdm gula pasir
Sedikit pewarna (sue guna sedikit pewarna pink)
Sedikit esen vanilla (sue tambah)


Cara
1) Satukan bahan-bahan sehingga sebati dan kemudian tapiskan.
2) Pastikan buihnya hilang sepenuhnya sebelum membuat crepes. Ianya supaya kejadian crepes licin.
3) Sapu sedikit minyak kedalam pan dan panaskan dengan api sederhana sehingga pan panas. janagan terlalu panas ye.
4) Bila pan dah cukup panas, angakt dari api dan tuang satu senduk adunan crepe anggaran 70ml++ dan terus layangkan supaya rata. tak payah guna sudu untuk meratakan crepe.
5) Letak kembali di atas api dan biarkan ianya masak dan kering permukaannya. Tak payah di balik ye!
6) Angkat dan letak dalam pinggan dan buat sampai habis. Jangan risau ianya tidak akan melekat antara satu sama lain kerana dalam adunan sudah mengandungi minyak Insyallah.
7) Biarkan kulit crepes sejuk dan baru di gunakan.


>>> Ambil sekeping kulit crepes dan pipe krim chantilly. Kemudian pipe lagi krim kastad dan letak jem. Pipe sekali lagi krim dan lipat rapi sebelah menyebelah supaya ianya montok hihihi.. dan lipat lagi sehingga menjadi macam bantal empuk.





MIXED BERRY FILLING
400g mixed berry (frozen)
350g styltsocker (gula khas untuk membuat jem) - SYLTSOCKER 
1 sdm fruktpektin  - FRUKTPEKTIN 
(fruit citrid - ada jual di kedai kek) - ianya untuk menstabilkan jem atau filling.

Cara
1) Masukkan buah yang beku ke dalam periuk dan masak menggunakan api kecil sehingga aisnya cair sepenuhnya.
2) Kemudian masukkan syltsocker dan kacau sebati sehingga gula hancur dan masak selama 7-10 minit.
3) Diikuti fruktpektin dan kacau sebati lagi. Reneh lagi selama 10 minit sehingga masak sepenuhnya dan tutup api.
4) Biarkan sejuk dan masukkan ke daam bekas kedap udara dan simpan dalam peti sejuk.
5) Boleh digunakan untuk kek filling dan boleh tambah air lagi kalau terlalu pekat.

P/S:- Untuk gula khas jem sue tak pasti ada tak yang dah sedia ada di jual tapi boleh ganti dengan gula pasir dan tambah kuantiti fruktpektin 2sdm. Bergantung pada selera masing-masing.


KRIM KASTAD SIMPLE
200ml susu segar
2 sdm gula pasir
1 sdm tepung kastad

* Kacau sebati dan masak atas api sederhana sehingga pekat. Bila dan meletup kecil tutup api.
* Boleh tambah lagi susu kalau kastad terlalu pekat kerana setiap tepung kastad lain  jenama lain kualitinya. 
* Masukkan kedalam piping bag untuk memudahkan di pancit atas krim.



KRIM CHANTILLY
(A)
300ml whipping krim (dairy)
2 sdm rata icing sugar 

(B)
1/2 sdm air suam
1/2 sdt serbuk gelatin (halal)
*Kacau sebati dan cairkan dalam microwave 3-5 saat atau letak mangkuk/ cawan gelatin yang telah di bancuh kedalam air panas supaya ianya kekal cair ketika di masukkan kedalam krim*


Cara
* Pukul bahan A sehingga pekat (jangan terlebih pukul) dan masukkan bahan B yang masih panas dan pukul lagi sehingga kental.
* Masukkan kedalam piping bag dan sejukkan terlebih dahulu sebelum digunakan.


SELAMAT MENCUBA!


20gm tepung gandum 10gm tepung ubi 10gm tepung kentang 10gm tepung kastard 10gm tepung jagung 1 biji telur 1 sudu besar minyak masak 1 sudu besar gula halus 40ml susu cair 150ml air pewarna

Make Money Online : http://ow.ly/KNICZ
20gm tepung gandum 10gm tepung ubi 10gm tepung kentang 10gm tepung kastard 10gm tepung jagung 1 biji telur 1 sudu besar minyak masak 1 sudu besar gula halus 40ml susu cair 150ml air pewarna Cara membuatnya : - masukkan semua bahan dalam mangkuk.. sebatikan dengan whisk dan tapis. ( kalau pekat , tambahkan sedikit air ) - saya ikut cara ni je - boleh juga diblender , cuma sedikit berbuih. kena hilangkan buih2 tu dulu untuk elakkan crepe akan berlubang bila banyak buih - ambil sesenduk kecil , tuang adunan dalam kuali yang dipegang - layangkan kuali agar sekata ( goyang2 je..jgn layang ke bumbung pulak hihi ) - masak atas api kecil sehingga kering , tak perlu terbalikkan - angkat dan susun sehingga sejuk..alhamdulillah..tak melekat walau ditindih tanpa dialas

Make Money Online : http://ow.ly/KNICZ
20gm tepung gandum 10gm tepung ubi 10gm tepung kentang 10gm tepung kastard 10gm tepung jagung 1 biji telur 1 sudu besar minyak masak 1 sudu besar gula halus 40ml susu cair 150ml air pewarna Cara membuatnya : - masukkan semua bahan dalam mangkuk.. sebatikan dengan whisk dan tapis. ( kalau pekat , tambahkan sedikit air ) - saya ikut cara ni je - boleh juga diblender , cuma sedikit berbuih. kena hilangkan buih2 tu dulu untuk elakkan crepe akan berlubang bila banyak buih - ambil sesenduk kecil , tuang adunan dalam kuali yang dipegang - layangkan kuali agar sekata ( goyang2 je..jgn layang ke bumbung pulak hihi ) - masak atas api kecil sehingga kering , tak perlu terbalikkan - angkat dan susun sehingga sejuk..alhamdulillah..tak melekat walau ditindih tanpa dialas

Make Money Online : http://ow.ly/KNICZ
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...