Ogos 06, 2015

KENTANG BERKRIM@ POTATO GRATIN



 Dinner yang sempoi je hari ni.. Walaupun tak de sekolah tapi sibuk dengan kerja rumah yang tidak berkesudahan. Hari ni mendobi 3 kali memandangkan cuaca panas sampai 30 degree. Semalam Hari hujan dan malamnya kilat petir serta angin kuat.  Sue tak masak lunch so kira makan sekali jalan lunch & dinner. Dah biasa kalau pagi sarapan heavy dan boleh tahan sekali sampai dinner.
Rasanya lama Sue tak buat gratin@ dlm swedish panggil potatisgratäng. Satu menu yang swedish suka tak kira kanak-kanak atau orang tua. Nak campur apa pun ikut suka tapi sue lebih suka yang biasa je dan makan dengan salad buah buat sampingan. 
Resepi asal sue tengok dari belakang peket yang di jual di supermarket akan  tetapi sukatan memang tak ade dan sue ubah ikut citarasa sendiri dan ada penambahannya juga..Derhaka namanya.. Pasal di supermarket sini 60% frozen foods dan depa suka kerja senang. Beli buat stok dan nak makan just masuk mikro je tapi tidak pada suami sue dan sebab itu nak tak nak terpaksa masak juga.
 Kalau bab belanja memang sue suka especially kat frozen foods dan kalau yang tak halal memang depa tulis depan-depan so kita tahu. Untuk nak cepat kenyang gratin ni memang sesuai banget dan budak-budak semestinya suka dengan rasa creamy dan rasa ikut citarasa sue dan dilulus oleh suami dan tetamu yang bertandang dan pernah makan gratin yang sue buat... Jom..




KENTANG BERKRIM@ POTATO GRATIN
Resepi:Sue Norrman

Bahan-bahan
8-10 biji kentang- kupas kulit dan biris bulat
1/2 biji bawang besar- potong dadu halus (Sue tambah)
300ml krim putar
400ml susu segar
1 ketul kiub sayuran (Sue tambah)
1-2 sdt garam
2 sdt gula (Sue tambah)
1/2 sdt lada sulah (Sue tambah)
Oregano secukupnya (Sue tambah)
2 keping cheddar slice (sue tambah)
1 sdm tepung gandum+2sdm susu segar- bancuhkan
Mentega untuk menumis dan sapuan

Cara
1) Panaskan oven pada suhu 180 api atas bawah.
2) Rebus kentang yang dah di potong setengah masak dan toskan.
3) Tumis bawang bersama mentega sedikit hingga kekuningan dan masukan kiub sayur. Kuar hingga hancur dan masukan susu dan krim.
4) kuar sebati dan masukan gula dan garam sedikit-sedikit,lada sulah dan oregano. Biarkan mendidih sedikit dan rasakan secukupnya.
5) Kecilkan api, masukan bancuhan tepung dan cheddar slice. kuar hingga cheddar cair dan alihkan dari api.
6) Sapu caserole dengan mentega, letakkan kentang yang di rebus tadi dan tuang sos yang di masak tadi.
7) Masuk ke dalam oven dan bakar dalam 30 minit sehingga keperangan di atasnya.
8) Sedia untuk di makan ketika masih panas.




SELAMAT MENCUBA!




KRAM

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...