Julai 14, 2015

KEPAK AYAM GORENG BERKICAP DAN KENTANG


#IFTAR27RAMADHAN# Sekarang Ramadhan hampir meninggalkan kita.. Dalam sedih ada sukanya. Semestinya pada kanak-kanak kan. Untuk mak anak sibuk memanjang. Bila buka FB terus nampak biskut dan kek. Insyallah Sue akan buat biskut dan kek lepas raya. Pertama Syawal Sue akan bercuti 2 minggu. Nak buat awal pun nanti bercuti dah tak best rasanya. 
Kita nak mood tu kembali bila kita buat siap semua dan usai kita boleh main masak-masak. Semalam Sue masak ayam goreng kicap simple yang menjadi kegemaran anak-anak Sue. Resepi tak bertuan yang Sue buat ikut citarasa sendiri. Ikut rasa lidah..Depa suka masak macam ni cuma guna kepak ayam. Kadang tu ada juga Sue guna paha ayam tapi depa cakap tak sedap..Pelik! Padahal bahan-bahan semua sama. 
Mungkin kepak ayam isinya tak tebal. Masak ni tak mau banyak air nanti tak sedap..itu yang depa selalu pesan. Kalau Sue masak ni cukup lauk tu saja. Masak sayur ke apa memang tak makan dan boleh tambah nasi. Satu keseronakan bila kita masak untuk orang tersayang dan ianya satu kepuasan untuk kita sendiri kan! Bahan nya mudah yang pasti sedap. Mak dan bapak anak pun berselera juga hihihi.. 


KEPAK AYAM GORENG BERKICAP DAN KENTANG
Resepi: Sue Norrman

(A)
4-6 ketul kepak ayam( kalau kecil potong 2. Besar potong 3-4)
1/2 - 1 sdt serbuk kunyit
1/2 sdt garam
1-2 biji kenyang - potong ikut suka
Minyak untuk menggoreng

(B)
4 ulas bawang putih - cincang halus
Halia sebesar ibu jari - hiris nipis panjang
7 tangkai cili kering - patah 2-3
Air secukupnya
Minyak untuk menumis

(C)
11/2 sdm kicap pekat manis
1/2 sdm kicap pekat masin
1 sdm sos cili
1 sdm sos tiram
1 helai daun bay
Sedikit gula melaka
1 biji bawang besar - hiris panjang


Cara
1) Satukan bahan A(Ayam,garam,kunyit) sebati dan ketepikan dahulu.
2) Goreng kentang hingga kuning kesemuanya dan toskan. Kemudian goreng pula ayamg tadi 3/4 masak. Ketepikan
3) Tumis bahan B(bawang,halia) dahulu dan masukan cili kering. Tumis sampai kuning dan masukan air. Biarkan memdidih sekejap.
4) Masukan bahan C kecuali dan kacau sebati. Masukan ayam goreng, biarkan mendidh dan rasakan secukupnya dan akhir sekali masuk kentang. Kuar lagi hingga seakan pekat tutup api.
5) Sedia untuk di sajikan....


SELAMAT MENCUBA!








Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...