November 22, 2015

SCONES SIMPLE DAN SEDAP


Assalammualaikum.. Pagi ni kita sarapan dengan scones je. Lama rasanya tak buat scones tuk sarapan bila tengok cuaca sejuk begini perut sentiasa lapar. Resepi yang mudah dan sedap makan bila masih panas.
Semalam sajli turun dengan lebat sekali sampai pagi. Bila bangun subuh tengok di luar terang semacam memang tau dah memang salji tebal. Syiok memang tak di nafikan tapi sejuk tu yang tak tahan. Nak keluar pun tak syok juga licin.
Lepas sarapan kami sapu ais ke tepi supaya senang nak berjalan..


SCONES SIMPLE DAN SEDAP
Resepi: Sue Norrman

Bahan-bahan
Dapat 12-14 biji
(A)
480g tepung gandum
1/2 sdt garam halus
4 sdt serbuk penaik
1 sdt gula kaster
100g mentega sejuk - potong dadu

(B)
400ml susu segar sejuk

Cara
Panaskan oven pada suhu 180 degrees. Guna loyang muffin dan sapu mentega.
1) Guna food processor, kisar bahan A sehingga sebati seperti serbuk roti.
2) Kemudian masukan bahan B dan kisar lagi sehingga menjadi macam doh.
3) Cedok dan masukan kedalam loyang muffin. Bakar 25-30 minit sehingga perang.
*Kalau menggunaka api atas bawah turunkan sedikit suhu dan waktu membakar masih sama. Manakala kalau menggunaka api bawah dahulu suhu 180 degrees dan 5-10 minit terakhir tukar api atas bawah*

SELAMAT MENCUBA!

 KRAM


Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...