Jun 23, 2015

CLASSIC CINNAMON STRAWBERRY CAKE


Alhamdulillah..Ni cerita semalam lambat entri. Musim panas merupakan musim yang di nantikan oleh semua yang berada di 4 musim. Tak kurang nya tapi Sue suka Autumn. Bila Autumn je mula lah meredah hutan ambik gambar dan santai hihihi.. Nak di jadikan cerita, semalam Sue memetik strawberi yang berada berapa langkah je dari rumah Sue tapi bukan tanaman Sue. Kita ni duduk dalam kawan kebun dan di kelilingi semua tanaman. Tahun sebelumnya diarang tanam gandum dan tiap tahun memang bertukar. Tahun ni penyewa sewa semua tanah untuk tanam strawberi. Bila kita cakap pasal modal terbeliak biji mata. Dia belanja lebih 5 juta ringgit untuk strawberi ni termasuk gaji pekerja pada awalnya. Sekarang lain lagi gaji mereka. Pekerja semua dari luar bukan lokal pasal gaji murah.





So semalam Sue petik pun tak banyak cukup makan je.
Memang dah plan nak buat pie atau pavlova tapi beralih pulak nak makan yang lain. Lain yang di plan lain yang dibuat. Mana taknya nafsu mata mendahului segalanya. Lebih-lebih lagi bila dari rumah dah boleh nampak merah je strawberi terbaring atas tanah. Kalau nampak dari gambar mahu pun live memang nampak jauh dari hujung ke hujung tapi bila syok memetik tak terasa pulak dah sampai ke hujung. Sue cuma petik dari satu bakut je. Nanti petik banyak tak siapa yang makan. Satu pembaziran dan jangan ambik mudah mentang-mentang dapat free. Insyallah niat tu tak kesitu.



Dah panjang juga cerita nya ye.. mai kita tengok resepi nya pula. 


CLASSIC CINNAMON STRAWBERRY CAKE
Oleh: Sue Norrman

125 gm butter
100 gm gula kaster
2 biji telur 'b'
150 gm tepung gandum - ayak
1sdt baking powder - ayak
1 sdt gula vanilla/ esen vanilla
1 biji lemon - parut dan ambil parutannya
2 sdm susu segar

Topping:-
10 biji Strawberi (Terpulang banyak mana nak letak)
1 sdt serbuk kayu manis
1 sdm brown sugar

Cara:-

 1)Preheat oven 175 C
2)Guna loose pan, sapu sekelililng dengan butter cair dan tabur serbuk roti keseluruhannya. Ketepikan.
3) Pukul butter dan gula hinnga putih sahaj, jangan terlalu kembang nanti kek tak moist. Kemudian masukkan esen vanilla dan parutan lemon - Kacau rata.
4) Masukkan telur satu persatu hingga sebati dan masuk tepung dan baking powder yang telah diayak tadi - sebatikan lagi.
5) Akhir sekali masukkan susu dan sebati. Tuang dalam acuan dan susun strawberi. Satukan serbuk kayu manis dan brown sugar. Tabur atas strawberi. Bakar 30-40 minit bergantung pada oven masing- masing. ( Oven saya 200C)
6) 25 minit pertama guna api bawah dan kemudian tukar api atas bawah hingga masak.

😍 Makan bersama aiskrim atau sos vanilla...hmmm ❤️










 Ini lah rupanya Kebun strawberi yang Sue redah semalam. Satu bakut tu pun dan berpeluh gak di buatnya tapi oleh kerana syokkan sampai hujung juga.


Kalau mereka datang memetik kita yang tengok rasa nak ikut sama. Sekali dengan tracktor dan lori parking belakang rumah. Menunggu strawberi yang mereka petik. Biasa mereka bawa satu bakul yang dah tersusun 10 kotal kecil untuk 500gm satu kotak tu. Bila dah habis mereka akan serah dengan supervisor timbang sekali lagi baru mereka dapat kupon untuk claim gaji. Itulah bukan senang nak jadi senang. kebanyakkan mereka dari Romania dan mereka datang pun duduk camping dalam carivan.



                                                                                     KRAM












Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...