Ogos 10, 2015

ACAR TIMUN TUMIS YANG SEDAP




Acar timun!! kalau tengok acar timun tumis ni pasti lawannya keropok kan?. Semalam Sue buat acar segera untuk tetamu dan malas nak jemur atau perap. Alhamdulillah pun masih sedap dah krop-krop timun dah lobak merak bila di makan. 
Mungkin juga kot timun disini memang ranggup dan tidak mengandungi banyak air. Sue cuma rendam timun sekejap je dengan air garam dan air sejuk bercampur ais. pastu terus toskan. Biasanya kalau nak buat tahan lama kena perah dulu timunnya dan jemur. Biasanya untuk jualan ok lah dan kalau nak makan segera cara ni pun ok juga. 
Kat sini jangan harap nak makan sedap kalau malas nak masak. Pandai atau tidak hentam sajalah. Resepi asal dari bonda Sue juga dan dia merupakan mentor Sue untuk rujukan kalau bab memasak. Satu lagi resepi acar bonda Sue yang paling sedap Insyallah akan Sue kongsi kan lagi. Doakan semoga Sue di beri kesihatan yang sihat.. Juga bonda Sue semoga sihat hendaknya dan dilindungi Allah.. 


Untuk versi kering (makan dengan keropok ikan)  DISINI

ACAR TIMUN TUMIS SEDAP
Resepi: Bonda Sue


Bahan-bahan
(A)
2-3 biji timun- buang empulur dan potong panjang. Rendam dalam air sejuk ais+ 1sdt garam 15 minit.
3 bijing lobak merah- hiris panjang
2 biji cili merah-hiris panjang
1 cawan kismis
1/2 sdt minyak sapi
Bijan secukupnya-sangai

(B)
1 sdm cuka (+/-)
1/2 keping kecil gula melaka 
Gula dan garam secukupnya
3 sdm sos cili 

Bahan Tumis
5 biji bawang merah- kisar halus
2 ulas bawang putih- kisar halus
Sedikit halia- kisar halus
1 sdm udang kering-rendam dan tumbuk halus*
Cili giling sedikit- nak pedas letak lebih

Cara
1) Tumis bahan tumis kecuali (*). Bila dah kuning masukan (*) dan kuar lagi.
2) Masukan bahan (B) satu persatu dan kecilakn api. Biarkan mendidih sekejap dan rasakan secukupnya. maniskan lebih sedikit untuk rasa yang lebih sedap. 
3) Bila dah cukup rasa masukan bahan (A), lobak merah dahulu dan biarkan mendidih sekejap baru masukan timun dan bahan selebihnya.
4) Kuar sebati dan tutup api. Biarkan sejuk sekejap dan sedia untuk di makan.


SELAMAT MENCUBA!



KRAM



Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...