Jun 22, 2015

MEE HOON GORENG SAMBAL SEAFOOD YANG SEDAP



Assalamualaikum....  Semoga semuanya dirahmati Allah dan sihat hendaknya. Hari ni Sue masak Mee hoon je nak tukar selera dan suami boleh makan pasal tak pedas. Sue kurangkan kuantiti cili giling dalam membuat sambalnya DISINI Alhamdulillah tak lah berpeluh dan merah muka dia makan. Berbezanya guna sambal tak payah letak sos, pasal ada juga yang buat gorengan letak sos cili dan sos tiram. Maaf kalau itu bukan kebenaran tapi Sue pernah nampak ada yang goreng mee hoon guna bahan tu. Tapi itu tak hak dan selera masing-masing kan. Sue cuma guna sambal ni je untuk goreng semua jenis mee termasuk Mee Hailam dan sebagainya. ok..ok.. mai kita tengok resepi mee hoon Sue style..hihihi..

MEE HOON GORENG SEAFOOD YANG SEDAP
Oleh: Sue Norrman

1/2 bungkus mee hoon - rendam dengan air biasa je
1/2 biji bawang besar - potong dadu halus
2 biji telur
3-4 sdm sambal DISINI
10 ekor udang
4 ekor sotong - potong bulat
6 batang isi ketam - potong 3
11/2 sdm kicap lemak manis - nak lebih rasakan dulu
11/2 sdm kicap lemak masin - nak lebih rasakan dulu
1 sdt serbuk perasa
1 batang lobak merah, kalu kecik guna 2 batang - potong panjang halus
1 mangkuk hirisan kobis
1 mangkuk daun bayam - pengganti sawi
Tauge secukupnya 

Cara:-
1) Toskan meehon. jangan di rendam dengan air panas nanti bila di goreng hancur.
2) Tumis bawang hingga kuning. Masukkan telur dan biarkan sekejap biar kering sikit d bawahnya dan kacau sebati.
3) Masukkan seafood kacau hingga bertukar warna dan masukkan sambal dan kicap. Kuar lagi dan masukkan lobak merah.
4) Masukkan bee hoon kacau rata dan rasakan, kalau kurang tambah serbuk perasa.
5)  Akhir sekali masukkan tauge dan kobis kuar hingga sebati tutup api.


Selamat Mencuba.



KRAM

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...